carriere

Help uw carrière door een onvergetelijke indruk te maken

Door Laura van Dijk - 05 februari 2015

Tijdens sollicitatiegesprekken, maar ook in het dagelijks leven wordt vaak gevraagd ‘vertel eens wat over uzelf’. U bent niet de enige die na deze – toch simpele – vraag met een mond vol tanden staat.

Of het is om een droombaan te bemachtigen of een belangrijke klant voor uw bedrijf te vinden: een goede presentatie kan het verschil maken tussen succes en mislukking. Elsevier.nl zet tips op een rij zodat u nooit meer staat te stamelen op een dergelijk belangrijk moment en altijd een geweldige indruk achterlaat.

1. Bereid een elevator pitch voor

Soms doet de situatie zich voor dat u onverwacht een goede indruk moet maken op iemand. In zo’n geval is het handig om een zogenaamde elevator pitch paraat te hebben, zodat u duidelijk genoeg kunt overbrengen wie u bent en waar u voor staat. Een elevator pitch is een korte presentatie van een minuut. Dat betekent: een beknopte, heldere presentatie in een paar kernzinnen om de gesprekspartner nieuwsgierig te maken, zodat deze meer over u of over uw idee te weten wil komen. Een zogenoemde voet tussen de deur krijgen.

Tijdens een netwerkborrel, in de kroeg of tijdens een sollicitatiegesprek kan deze techniek van pas komen. Onder meer zzp’ers moeten zichzelf op deze manier telkens weer onder de aandacht brengen. Een goede voorbereiding is een must. Brainstorm over wat u interessant maakt: wat doet u precies, wat heeft u al bereikt en wat zijn uw doelen?

Onderscheid uzelf en vermijd clichés als ‘teamspeler’ of ‘innovatief’ in uw promotiepraatje. Begin in de elevator pitch bovendien met datgene wat u wilt dat uw gesprekspartner onthoudt. Belangrijk is dat u de aandacht vasthoudt en de luisteraar prikkelt.

2. Maak een goede indruk tijdens een kennismakingsgesprek

Tijdens een sollicitatie- of een acquisitiegesprek heeft u langer de tijd om uzelf te presenteren. Dit vergt een andere aanpak. Een succesvolle kennismaking is namelijk essentieel op een arbeidsmarkt waar de concurrentie enorm groot is.

Het belangrijkste verschil met de elevator pitch is de ruimte voor wisselwerking: naast uzelf presenteren is het belangrijk om iets te weten te komen over uw gesprekspartner. Verdiep u daarom in de persoon die tegenover u zit en zorg voor een concrete lijst met vragen, zodat u geïnteresseerd overkomt.

Verkoop uzelf tijdens het gesprek met concrete voorbeelden. Als u zichzelf de eigenschap creativiteit toeschrijft, noem dan een situatie waaruit dat blijkt. Denk hierbij ook aan uw lichaamstaal. Een onderuitgezakte houding of uw armen voor uw lichaam gevouwen zijn geen goed idee: dit komt ongeïnteresseerd en gesloten over.

Daarnaast is het goed om bewust te zijn van de manier waarop u spreekt. Praat in hele zinnen, vertel een samenhangend verhaal, denk aan intonatie van woorden en vertel op een enthousiaste manier. Hou de aandacht van de gesprekspartner vast, zoals u ook zou doen wanneer u een presentatie moet houden voor een grote groep.

3. Leer presenteren met Pecha Kucha

Tijdens een presentatie kan u in één keer een goede indruk maken op een grote groep mensen. Om dit te bereiken moet u het wel goed aanpakken. Gelukkig zijn er hulpmiddelen die uw presentatie extra elan kunnen geven. Naast PowerPoint en Prezi is er nu Pecha Kucha voor de wat gevorderde presentatiegevers.

De presentatie bestaat uit twintig dia’s, die elk twintig seconden te zien zijn, waardoor achtergrondbeelden een goede toevoeging zijn bij uw voordracht.

Na nog geen zeven minuten is de presentatie voorbij: met de bewegende sheets op de achtergrond geeft u meer een gestroomlijnde performance dan bij een reguliere presentatie. Een hele goede voorbereiding is daarom essentieel. Met een goed opgezette presentatie houdt u gegarandeerd de aandacht vast.

4. Ontwikkel uw eigen huisstijl

Naast de mondelinge presentatie kunt u de aandacht trekken met behulp van een website of visitekaartjes die uitstralen waar u voor staat, vooral voor zzp’ers is dit belangrijk om over na te denken. Maar hoe creëert u een goede visuele identiteit?

Uw huisstijl is een samenspel tussen kleur, lettertype en eventueel een logo. Ga eerst bij uzelf na hoe u zichzelf wilt kenmerken. Wilt u vooral creativiteit uitstralen dan kiest u geen standaard lettertype als Arial.

Professionaliteit komt het best naar voren met een serieuzer lettertype als Times New Roman en maak geen gebruik van felle kleuren, dat maakt een te lichtvoetige indruk. Veel ruimte tussen woorden straalt bijvoorbeeld rust in een tekst uit, op die manier benadrukt u ‘in controle’ te zijn.

5. Wees u bewust van uw persoonlijke verzorging

Op een sollicitatiegesprek verschijnen met vette haren en ongewassen kleren zal niemand een baan bezorgen. Persoonlijke verzorging is erg belangrijk: met vieze nagels is de kans bijvoorbeeld minder groot dat u werk kunt bemachtigen in de horeca of de verzorging.

Ook met uw kledingstijl kunt u zichzelf een bepaalde uitstraling aanmeten. Als beleggingsadviseur trekt u bijvoorbeeld geen simpel T-shirt met spijkerbroek aan naar uw werk, terwijl als lerares op een kleuterschool een mantelpak met hoge naaldhakken wat misplaatst is.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.