carriere

Motivatieverlies treedt op in een vast patroon

Door Frederique Dormaar - 07 januari 2013

Of je nou wilt afvallen, het hele oeuvre van A.F.Th van der Heijden wilt lezen of op werk een complex project tot een goed einde moet brengen: het valt niet mee om gemotiveerd te blijven.

Het wegzakken van de motivatie heeft een opvallend voorspelbaar patroon. Dat concludeert Andrea Bonezzi, hoogleraar marketing aan de Stern School of Business van New York University. Uit zijn onderzoek blijkt dat de motivatie halverwege wegzakt en pas herstelt zodra het einde in zicht is.

Tussentijdse doelstellingen

Op de helft bereikt de motivatie een dieptepunt. De start en het einddoel zijn even ver weg en daardoor voelt het alsof de inspanningen niet tot een resultaat leiden. Een goed voorbeeld is het uitlezen van een dik boek. Wanneer je een boek bijna uit hebt, lijken tien extra bladzijden het doel heel dichtbij te brengen. In het midden van het boek maken tien bladzijden daarentegen nauwelijks verschil.

Het patroon waarin motivatieverlies optreedt, geldt ook in het bedrijfsleven. Daarom zouden werkgevers er goed aan doen om tussentijdse doelstellingen en beloningen te introduceren.

Nieuwe inzichten

Zo kun je jezelf gemotiveerd houden:

  • Beloon jezelf als je een onderdeel hebt afgerond
  • Wissel ervaringen uit met collega’s. Het lucht op om over je werkzaamheden te praten als het even wat stroever loopt en misschien leiden de gesprekken wel tot nieuwe inzichten
  • Ontspan tussendoor. Maak bijvoorbeeld een wandelingetje
  • Zorg voor voldoende nachtrust

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.