carriere

LinkedIn voor starters: tips voor een goed profiel

Door Fleuriëtte van de Velde - 05 juni 2013

Een goed LinkedIn-profiel staat professioneel en maakt je beter vindbaar. Elsevier geeft tips voor een goed vindbaar profiel.

  • Profielen met een foto worden door LinkedIn zeven keer vaker bekeken. Zorg voor een goede, professionele foto
  • Kopregel (headline)
    Hier staat je naam en functietitel, vaak ook met het bedrijf waar je werkt. Als dat een onbekend of klein bedrijf is, voeg dan toe wat voor een soort bedrijf het is.  Dus sales manager softwareproducent De Vries & Co.
  • Functietitel: gebruik gangbare termen, gebruik Engels en Nederlands. Dus: manager operations, teamleider productie. Recruiters zoeken vaak op Engelse zoektermen.
  • Contactgegevens
    Vermeld bij ‘contactgegevens’ je mobiele nummer en e-mailadres als je het recruiters makkelijk wilt maken jou te benaderen voor werk. Vermeld websites, bijvoorbeeld van je huidige werkgever. Je kunt ook linken naar je Twitter account.
  • Samenvatting
    De samenvatting wordt door LinkedIn-kenners beschouwd als ‘cruciaal’ voor je profiel. Het is, na je naam en functie in de  kopregel, het eerste wat iemand op jouw profiel leest, een goede samenvatting spoort aan om verder te lezen. Gebruik de samenvatting bijvoorbeeld om specifieke kennis, bepaalde publicaties, prijzen  of speciale werkervaring te ‘highlighten’, voor welke werk je beschikbaar bent of benaderd wilt worden.
  • Werkervaring
    Leg je werkervaring uit. Vertel kort wat jouw bedrijf doet en wat jij voor hun doet of gedaan hebt. Gebruik hier heldere en bondige zinnen – en maak korte alinea’s. Wees concreet: ‘projectteam aangestuurd’ in plaats van ‘verantwoordelijk voor het projectteam management’.
  • Maak een link naar websites, van je bedrijf, maar ook van bijvoorbeeld vrijwilligerswerk dat je doet. Dat maakt je vindbaarder in zoekmachines.
  • Vaardigheden. Belangrijk voor de vindbaarheid op LinkedIn en op google.
  • Aanbevelingen
    Zorg voor minstens drie aanbevelingen (referenties), van oud-collega’s, klanten of voormalige werkgevers, die versterken je profiel en maken beter vindbaar.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.