cultuur

RELX blijft bij titelroof Elsevier: we geven naam niet mee

Door Michiel Dijkstra - 20 april 2016

De Britse voorzitter van de raad van bestuur Anthony Habgood kon het tijdens de aandeelhoudersvergadering van RELX niet genoeg benadrukken: weekblad Elsevier is goed voor slechts 1 procent van de omzet van één van de vier divisies van het bedrijf. Toch werd Elsevier uitgebreid besproken.

De redactie organiseerde voorafgaand aan de vergadering een protest bij het Sheraton Hotel bij Schiphol, waar de aandeelhoudersvergadering plaatshad. Ook hadden redacteuren Syp Wynia en Jelte Wiersma aandelen gekocht om bij de vergadering het woord tot het bestuur te kunnen richten.

Bezorgd

De redactie is bezorgd over de voorgenomen naamswijziging van het weekblad: de directie van RELX heeft nooit op bevredigende wijze antwoord gegeven op de vraag waarom het weekblad straks niet langer de naam Elsevier mag dragen, en hoe gevaarlijk dit is voor het voortbestaan van het grootste opinieweekblad van Nederland. Elsevier bestaat al sinds 1891.

Bij de eerste vraag kwam voorzitter Habgood met een uitgebreide verklaring over het weekblad. De wetenschappelijke uitgever Elsevier (dat dezelfde naam draagt als het weekblad) is één van de vier divisies van het bedrijf, legde hij uit. ‘Het is een wereldwijd leidende wetenschappelijke uitgever. Als ik Nederlander zou zijn, zou ik immens trots zijn op dat Elsevier.’

De redactie van Elsevier voerde woensdag actie tegen het besluit van moederbedrijf Relx om de naam af te pakken. Lees hier meer over dit protest op Schiphol > 

Nonsens-besluit

‘Maar Elsevier heeft ook enkele activiteiten waarvan de omzet afneemt. Het weekblad Elsevier is daar één van,’ ging hij verder. Het past niet in onze activiteiten, dus verkopen we het. De naam geven we niet weg. Dat zou een nonsens-besluit zijn. Buitengewoon onverantwoordelijk.’ Wynia vroeg hoeveel geld RELX-aandeelhouders mislopen als het bedrijf het weekblad zonder titel verkoopt. ‘Ik denk niet dat er een aandeelhouder is die het een goed idee vindt dat we de naam meegeven,’ luidde het antwoord.

En kon het bestuur voorbeelden noemen van geslaagde naamswijzigingen in nieuwsmedia? Habgood noemde Bloomberg Businessweek en NRC Handelsblad. Bloomberg Businessweek heette eerst Businessweek, tot financieel informatieleverancier Bloomberg het kocht en er zijn eigen naam voor zette. NRC Handelsblad is de fusienaam van de Nieuw Rotterdamsche Courant en het Algemeen Handelsblad.

Wynia riep het bestuur op de naamswijziging te heroverwegen. Habgood zei dat het bestuur advies had gekregen van de redactie en de ondernemingsraad, en dat het zich op een besluit beraadde. ‘Maar ik zeg u nogmaals: we geven de naam Elsevier niet weg.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.