cultuur

Dit is de nieuwe directeur van het Rijksmuseum

Door Emile Kossen - 30 mei 2016

Taco Dibbits wordt de opvolger van Wim Pijbes, als directeur van het Rijksmuseum in Amsterdam. Dibbits, door collega’s omschreven als een ‘boegbeeld van het museum’, is al sinds 2002 verbonden aan het Rijks.

In 2006 werd Dibbits benoemd tot hoofd beeldende kunst en in 2008 tot directeur collecties. In die functie was hij onder meer verantwoordelijk voor de tentoonstelling Late Rembrandt in 2015. Ook speelde hij een grote rol bij de inrichting en presentatie van het vernieuwde museum, dat in 2013 de deuren opende.

Favoriet
Dibbits, 47, studeerde kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit Amsterdam en aan de universiteit van Cambridge. Hij was een van de favorieten om de opvolger van Pijbes te worden, ook onder het personeel. Andere kandidaten zouden onder anderen Emilie Gordenker (Mauritshuis) en Cathelijnse Broers (Hermitage) zijn geweest.

Speciale editie: Het RijksSpeciale Editie Het Rijks
Na een verbouwing van tien jaar opende het Rijksmuseum in 2013. Het resultaat mag er zijn: het interieur van architect Pierre Cuypers (1827-1921) is in ere hersteld, de binnenhoven zijn met elkaar verbonden, en de collectie oogt sprankelender dan ooit. Koop de speciale editie>

 

Jaap de Hoop Scheffer, voorzitter van de raad van toezicht, noemt Dibbits een ‘boegbeeld’ dat zich gaat inzetten voor verdere vernieuwing van het museum. Ook minister van Cultuur Jet Bussemaker (PvdA) zegt blij te zijn met de aankondiging. Dibbits zal per 15 juli officieel als directeur in dienst gaan.


Niet gemakkelijk
Het zal geen gemakkelijke taak worden om Pijbes tot tevredenheid op te volgen. Onder de leiding van Pijbes heropende het Rijks op zeer succesvolle wijze en ontwikkelde het zich andermaal tot een symbool van nationale trots.

Wim Pijbes: Ondernemer in het Rijks

Het bezoek van de Amerikaanse president Barack Obama was een van de hoogtepunten voor Pijbes en het Rijksmuseum, waarmee ook de aandacht van Amerikaanse toeristen sterk toenam. Pijbes gaat aan de slag bij het private Museum Voorlinden.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.