cultuur

Fashionclash: modespektakel om trots op te zijn

Door John de Greef - 04 juli 2016

De afgelopen vier dagen vond in Maastricht voor de achtste maal Fashionclash plaats. Dit modefestival is een sympathiek en inspirerend evenement waar stad en regio beslist trots op mogen zijn.  Volgens John de Greef, modejournalist van Elsevier, moeten ze zelfs uitermate trots zijn en het omarmen.

Het blijft een uitzonderlijk fenomeen.  Het artistieke werk van beginners in de mode is vooral van belang voor vergevorderde professionals in de mode-industrie. Daarnaast zijn de vaak experimentele  ontwerpen van de jongere garde natuurlijk voor iedereen met interesse in modevormgeving om van te genieten (of desnoods van te gruwelen).  Niet alledaagse en niet commerciële mode, wel te verstaan, want daar grossieren jonge ontwerpers in. En daarin schuilt ook de kracht van modedagen in Nederland.

FASHIONCLASH JUNI 2016
Foto: Fashionclash

 Geslaagd

Het lukte het vierdaagse Fashionclash-festival in Maastricht met de achtste editie het afgelopen weekeinde heel goed om veel publieke belangstelling en professionele nieuwsgierigheid te bedienen met shows, presentaties en andere evenementen rond een opkomende internationale generatie modeontwerpers. Gratis toegankelijk of voor een bijzonder schappelijk prijsje te bezoeken.

Het festival was vooral geslaagd door de ongedwongen sfeer, de volle aandacht voor creativiteit en fantasie en door de afwezigheid van overdreven sponsor-attentie. (Hulde aan de vele sponsors in Maastricht die wel actief waren, maar niet op de voorgrond drongen!)

Voornaam

Het succes schuilt vooral in het harde werken van de organisatie met vele vrijwillige medewerkers  om de modevormgeving centraal te stellen.  Typerend voor het  trio dat Fashionclash artistiek en organisatorisch aanstuurt is de ondertekening van het voorwoord in de begeleidende catalogus: Nawie, Branko & laurens.  Geen achternamen, geen opgeklopte status. Wel een voorname toewijding  die de geringe budgetten verre overstijgt.
Overigens zijn de achternamen respectievelijk:  Kuiper, Popovic & Hamacher.

Modehuis Maastricht

Het is vooral Maastricht en de omringende regio, die zich uitstrekt in de buurlanden België en Duitsland,  die profijt kunnen trekken uit zo’n internationaal modefestival rond jonge, voorlopig ongeremde creativiteit.  Er zijn al vele fondsen betrokken bij Fashionclash. Samen  met diverse bestuurlijke krachten is er al besloten tot het oprichten van een Maastrichts modehuis, Forza Fashion House.  Met die bundeling van ambities lijkt een wat langere termijn in Maastricht gegarandeerd. Hopelijk, want veel  goede initiatieven, zoals bijvoorbeeld de Arnhem Mode Biënnale, zijn door de kortademigheid van politieke bestuurders geen lang leven gegund.

Fashionclash verdient het door inhoud en aanpak om stevig omarmd te worden door fondsen, sponsors en bestuurders, maar wel met behoud van vrijheid, karakter en internationale opzet. Als platform waar mode-geïnteresseerden, mode-professionals en de jonge generatie modeontwerpers elkaar kunnen ontmoeten.

FASHIONCLASH 2016En Amsterdam?

Maar we hadden toch al modedagen in de hoofdstad?  Inderdaad, deze week start in Amsterdam de modeweek. Officieel de Mercedez-Benz Fashion Week Amsterdam. De organisatie er achter, Internationaal Fashion Week BV, is sinds kort overgenomen door de machtige Telegraaf Media Groep.  Een bundeling van krachten die zich nog niet echt reflecteert in een ijzersterk programmering van de komende modeweek.  Maar we zullen eerst gaan kijken, dan oordelen. Wel is ook in Amsterdam de jonge generatie meer centraal gesteld.

Feestgedruis

De Amsterdamse modeweek heeft in de vorige 24 edities veel voortreffelijks getoond, maar helaas niet altijd. Daarbij heeft de ‘Mokumse modeweek’ ook behoorlijk irritante schaduwzijden. Zoals:  onwerkelijke en nogal wisselende ambities in de loop der jaren. Veel ruis door onnodig feestgedruis met soapsterren en eindeloos wijnverkopen in te lange pauzes.  Rommelige organisatie met onvriendelijke security. Plus te vaak een beroerde communicatie. Dat laatste is des te opmerkelijker omdat er vele (waarschijnlijk veel te veel) professionele pr- en communicatiebureaus bij betrokken zijn.
Tip: leer van de ongedwongen en persoonlijke aanpak van Fashionclash in Maastricht. Ook daar is het feest maar wel om de mode.

Gerelateerde artikelen

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.