#Films

Waarom Netflix-CEO denkt dat bioscopen overbodig worden

Door Emile Kossen - 08 oktober 2016

Als het aan Netflix-CEO Reed Hastings ligt, is het bezoeken van een bioscoop binnen een aantal jaar verleden tijd. Maar bioscoopketens laten zich niet zomaar verslaan door de streamingdienst.

Het traditionele filmrechtensysteem bestaat al decennia: de filmstudio verkoopt de rechten aan de bioscoop, die een film als eerste mag tonen. Pas later komt de film bijvoorbeeld uit op DVD of wordt die beschikbaar op streamingsites.

Netflix wil maar al te graag dat films tegelijkertijd beschikbaar worden. De streamingdienst zendt namelijk niet alleen films van anderen uit, het bedrijf maakt zelf ook films (en series). Netflix heeft al meermaals in de clinch gelegen met bioscoopketens over de manier waarop een eigen film kan worden uitgebracht. De grootste ketens van Amerika boycotten vooralsnog de films van Netflix, omdat die ook meteen online te zien zouden zijn.

Langzaam verandering
Maar Netflix lijkt wat teweeg te hebben gebracht in de filmmarkt. Deze week ondertekende een kleine Amerikaanse bioscoopketen, iPic entertainment, een deal met de streamingdienst over het gezamenlijk uitbrengen van een aantal films. De nationale organisatie van theatereigenaars reageerde bits: ‘We moeten zeer oppassen. Het verleden heeft aangetoond dat het tegelijkertijd uitbrengen van films de inkomsten aan beide kanten vermindert.’

Hastings is het daar niet mee eens. Het oude model, de samenwerking tussen filmstudio’s en bioscopen, heeft ‘verkoopcijfers en innovatie’ juist vijftig jaar lang tegengehouden, zei de CEO donderdag op de bekende technologiebeurs in New York.

‘Bioscopen zullen verdwijnen’
Hij gaf toe dat hij bioscopen het liefst overbodig ziet worden. Er is momenteel één grote reden waarom Netflix in zee wil met bioscoopketens: om als filmmaker in aanmerking te komen voor een Oscar, moet die in een bioscoop in Los Angeles hebben gedraaid.

Maar ook dat zal op den duur anders worden, voorspelt Hastings. Televisies die groter worden en een scherper beeld hebben, zullen de filmwereld ingrijpend veranderen. ‘Let maar op, het wordt zelfs veel beter dan wat je nu krijgt in een bioscoop.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren
Bij het plaatsen van een reactie geldt een aantal voorwaarden. Klik hier voor de voorwaarden.