cultuur

KPN presenteert unieke serie ‘Brussel’ van Leon de Winter

Door Bauke Schram - 19 januari 2017

Vanaf vrijdag 20 januari kunnen KPN-klanten de serie Brussel bekijken. Het gaat volgens schrijver Leon de Winter om een serie met verschillende verhaallijnen die vele thema’s buiten de politiek behandelt.

KPN schaart zich bij een klein aantal telecombedrijven dat zelf exclusieve content aanbiedt aan klanten. Alle afleveringen van de serie Brussel worden direct gepubliceerd, zodat kijkers zoveel kunnen binge-watchen (veel of alle afleveringen in één zitting bekijken) als ze maar willen.

Een nieuwe manier van series maken

Kijken naar Brussel? Dat kan zo

-TV: vanaf 20 januari zijn alle afleveringen on demand beschikbaar voor klanten van TV van KPN. Ook zijn elke zaterdag om 22.00u afleveringen te zien op kanaal 18

-Mobiel: op smartphones, tablets en laptops zijn de afleveringen voor KPN-klanten on demand te zien via de Interactieve TV App van KPN en interactievetv.nl

-Niet-klanten van KPN kunnen de eerste drie afleveringen gratis kijken op kpn.com/Brussel

Volgens De Winter had de manier van uitzenden ook een ‘essentiële’ invloed op zijn manier van schrijven voor deze serie. ‘Als er geen sprake is van lineaire programmering, vervallen heel veel beperkingen,’ aldus de schrijver tegen elsevier.nl. ‘Het waren compleet andere omstandigheden dan waar je aan denkt bij traditionele storytelling.’

‘In klassieke dramaseries worden afleveringen in vier of vijf kleine blokken van tien tot vijftien minuten opgedeeld, en krijgen – zeker bij soaps – een cliffhanger.’ Volgens De Winter had hij veel meer vrijheden om het verhaal te vertellen zoals hij dat wilde.

Hoe kwam zo’n specifieke serie tot stand? Om Brussel te creëren zoals het is geworden, was het model perfect, aldus de schrijver: met KPN als enige investeerder, waren er tal van mogelijkheden om een uniek product te presenteren. Hoewel onder meer Ziggo ook al exclusieve content aanbiedt aan betalende klanten, is het bijzonder dat KPN ook de productie van een serie financiert, terwijl de focus van het bedrijf ligt bij het verlenen van telecom-services.

Een mozaïekserie over het eiland Brussel

Brussel gaat over oliebedrijven, de Europese Commissie, oligarchen en journalisten. Het verhaal draait onder meer om Moniek van Dalen, die als bestuurslid van een oliemaatschappij de hulp nodig heeft van politici in Brussel. Naast politieke spelletjes, behandelt de serie kwesties als liefde, moord, en botsingen tussen culturen. De cast van Brussel bestaat uit Nederlandse sterren als Johanna ter Steege, Hans Dagelet en Matthijs van de Sande Bakhuyzen, maar ook  Alexander Lazarev uit Rusland, en de Belgische Liesa van der Aa.

De stad Brussel bood mogelijkheden om een serie uiteenlopende thema’s te creëren. Met de Belgische hoofdstad als decor, kon De Winter makkelijk verschillende verhaallijnen schrijven: ‘De uiteenlopende culturen leven veel minder samen in Brussel dan bijvoorbeeld in Nederland, zo heb ik de indruk. Er zijn hele wijken die hun eigen identiteit hebben. Het is eigenlijk bizar dat er nog geen grote serie over Brussel was geschreven.’

De Winter wil zijn eigen serie niet vergelijken met de Amerikaanse Netflix-serie House of Cards, over de fictieve en gewetenloze politicus Frank Underwood in Washington D.C. Toch spelen de organen van de Europese Unie en de eeuwige bureaucratie rond bijvoorbeeld het Europees Parlement een belangrijke rol.

Brussel is een eiland, merkt De Winter. ‘Veel mensen zijn daar lid van die exclusieve club.’ Het zijn geen luie of onaardige mensen, maar ‘ze passen zich aan als kameleons in de kosmos van die speciale politieke en bureaucratische klasse’.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.