wetenschap

Richard Dawkins eist excuses na schrappen speech vanwege islam

Door Tom Reijner - 25 juli 2017

Richard Dawkins is een gerenommeerde Britse evolutiebioloog, schrijver en een uitgesproken atheïst. Hij laat zich geregeld kritisch uit over de islam en het islamisme – reden dat er een streep ging door zijn speech voor een Californisch radiostation. In een open brief reageert de wetenschapper furieus.

Het Californische, progressieve radiostation KPFA nodigde Richard Dawkins (76) uit om te komen praten over zijn nieuwste essaybundel Science of the Soul.

Dawkins zou zoveel mensen ‘pijn’ hebben gedaan

Maar plotseling besloot de zender het optreden van de invloedrijke wetenschapper af te blazen. Dat gebeurde een paar dagen geleden. Volgens KPFA is de reden voor het schrappen van Dawkins optreden dat hij zich in het verleden ‘op een kwetsende manier’ heeft uitgelaten over de islam, iets wat ‘zoveel mensen pijn zou hebben gedaan en beledigd’.

De zender zegt de ‘kwetsende’ uitlatingen van Dawkins niet te kunnen ondersteunen en spreekt in een verklaring zelfs over ‘abusive speech’. Bezoekers die al een kaartje hadden gekocht, krijgen excuses: ‘We hadden veel eerder bredere kennis over Dawkins moeten hebben.’ Maar, zegt het radiostation, we steunen wel degelijk de vrijheid van meningsuiting.

Dawkins wil publieke excuses

Dawkins besloot meteen een open brief te schrijven, waarin hij zegt altijd gecharmeerd te zijn geweest van KPFA. Hij woonde twee jaar in Berkeley – de standplaats van de radiozender – ‘het iconische huis van de vrijheid van meningsuiting’. Maar het schrappen van zijn speech, daarvoor kan hij geen enkel begrip opbrengen: ‘Het is een verbazingwekkende rechtvaardiging die jullie mij stuurden.’

Ik heb nooit een ‘beledigende toespraak’ jegens de islam gehouden, zegt hij. ‘Waarom checken jullie de feiten niet en zijn jullie niet meer over mij te weten gekomen? Ik heb het islamisme “verachtelijk” genoemd. Islamisme is niet hetzelfde als de islam, dat zouden jullie toch wel moeten weten.’

Omdat de verklaring van het radiostation hem niet zint, eist hij nu ‘publieke excuses,’ meldt de Britse krant The Telegraph.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.