Kunst

Jan Six tikt totaal onbekende Rembrandt op de kop

Door Liesbeth Wytzes - 15 mei 2018

Het is de droom van iedere kunsthandelaar: een onbekend schilderij van een grote schilder vinden. Van Rembrandt bijvoorbeeld. Het overkwam kunsthandelaar een kunsthistoricus Jan Six (39), zelf opgegroeid tussen de Rembrandts. In het najaar van 2016 zag hij bij veilinghuis Christie’s een portret van een jongeman dat duidelijk ‘Rembrandtiek’ was. Ongesigneerd en ongedateerd, met een geschatte veilingwaarde van 15 tot 20.000 Britse ponden. Hij kocht het voor 137.000 pond.

Jan Six: ‘Ik dacht: oh, shit. Dit is beter dan ik dacht.’

Na een jaar onderzoek en restauratie onder strikte geheimhouding weet Six het zeker: hij kocht een deel van een groter portret, een totaal onbekende Rembrandt uit ongeveer 1633 die eeuwenlang in het bezit was van dezelfde Britse familie. Zijn conclusie wordt gedeeld door vijftien kunstexperts uit binnen- en buitenland. ‘Dit schilderij is van de orde van Marten en Oopjen,’ zegt dé Rembrandt-expert Ernst van de Wetering.

Hoe vond Six dat portret? Waarom dacht hij een Rembrandt te zien? Hoe kwam hij aan het geld om het schilderij te kopen? En welke Rembrandt-kenners vroeg hij om advies? Hoe kun je zo’n schilderij dateren? Welke rol speelt de kleding van de geportretteerde jongeman? Elsevier Weekblad beschrijft de spannende speurtocht van Six, de datering van het portret en de reacties van de kenners.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.