Boeken Premium Corner

Waarom zijn biografieën zo succesvol?

Door Joppe Gloerich - 31 augustus 2018

Biografieën zijn populair, en niet alleen dankzij bestsellers als Gijp en Kieft. Waaraan voldoet een goede biografie? En is het succes te verklaren?

Michel van Egmond weet inmiddels hoe jaloezie eruitziet. Het oeuvre van de schrijver, die met de sportbiografieën Gijp, Kieft en De wereld volgens Gijp sinds 2013 driemaal de NS Publieksprijs won, wordt door sommige literatuurvorsers en collega’s te min geacht voor literaire onderscheidingen. Als Van Egmond er al wakker van heeft gelegen, dan is het om vast te stellen dat de totale oplage van zijn boeken inmiddels de zevenhonderdduizend heeft overschreden. De redder van de boekenbranche, noemde de Volkskrant hem.

Biografiecongres

Onder de titel ‘Different Lives’ organiseert het Groningse Biografie Instituut van 19 tot en met 21 september een internationale conferentie. Sprekers uit diverse landen belichten de uitdagingen waarmee biografen kampen. Nigel Hamilton, biograaf van de presidenten John F. Kennedy en Bill Clinton, geeft een masterclass. Met hem schreef Hans Renders Het ABC van de biografie, dat 20 september verschijnt bij AUP.

Er is weinig reden om meewarig te doen over biografieën als die van Van Egmond, vindt Hans Renders (61), hoogleraar geschiedenis en theorie van de biografie aan de Rijksuniversiteit Groningen. ‘Mijn enige bezwaar is dat de hoofdpersonen van Van Egmonds boeken doorgaans niet dood zijn.’ Wat hij bedoelt, is dat een biografie idealiter pas tot stand komt wanneer de gebiografeerde al een jaar of tien niet meer leeft. ‘Dan kun je ook het Nachleben meenemen – dat wat er gebeurde na zijn dood. Pas dan is het verhaal rond.’

Laden…

Onbeperkt Elsevier Weekblad lezen?

Lees elke week meer dan 70 nieuwe premium artikelen al vanaf 8 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad lezen? Dat kan al vanaf 8 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.