mode Premium Corner

Hoe Gucci’s bizarre koerswijziging leidde tot succes

Door John de Greef - 16 augustus 2018

Kenners verklaarden Gucci voor gek toen het zijn koers wijzigde en een onbekende ontwerper aanstelde. Maar het modehuis gokte goed en boekt enorm succes met zijn eigenzinnige kleren.

Veranderen is lastig. Een geheel nieuwe richting inslaan? Het leidt meestal tot zo veel koudwatervrees dat de moed ontbreekt om de meest drastische wijzigingen door te voeren. Modehuis Gucci durft dat wel: het heeft al tweemaal met succes voor een totaal andere stijl gekozen. De laatste keer voor radicale romantiek.

Het opgevoerde bizarre kostuumdrama vol kitsch en kunst blijkt voorlopig een gigantisch succes. Het Gucci-management verwacht dit jaar een omzet van 10 miljard euro te halen. Voor een deel gebaseerd op de sterk stijgende verkoopcijfers in West-­Europa. De belangrijkste basis voor het succes blijkt de combinatie van een ontwerper die de tijdgeest optimaal aanvoelt en een baas die hem aanmoedigt nooit de middenweg te kiezen, omdat juist die niet gulden zou zijn.

Laden…

Onbeperkt Elsevier Weekblad lezen?

Lees elke week meer dan 70 nieuwe premium artikelen al vanaf 8 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad lezen? Dat kan al vanaf 8 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner
2018

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.