cultuur

Anne Frank ontdaan van engelachtig aura in waardig toneelstuk

Door Irene Start - 27 mei 2014

Het voelt toch een beetje als voyeurisme; de nette, met lussen geschreven woorden uit het dagboek van Anne Frank worden geprojecteerd op enorme schermen.

Dit artikel verscheen op 17 mei in weekblad Elsevier.

Hoe zou het meisje, dat op vijftienjarige leeftijd in Bergen-Belsen stierf, het hebben gevonden dat haar zieleroerselen zo worden geopenbaard? Schrijversechtpaar Leon de Winter en Jessica Durlacher bewerkte in opdracht van de erven Frank het dagboek voor toneel. In hun versie wordt Anne ontdaan van haar engelachtige aura. Ze is een meisje van vlees en bloed, goedlachs en optimistisch, maar ook puberaal en nukkig.

‘Anne schreef zichzelf volwassen,’ is een van de eerste zinnen van het stuk. ‘Wie anders dan ikzelf zal later lezen wat ik schrijf? Wie anders dan ikzelf zal me troosten? Mijn dagboek, dat is mijn begin- en eindpunt,’ schrijft Anne zelf. Dramatische notities, want dat het slecht gaat aflopen, staat vooraf vast.

Regisseur Theu Boermans, bekend om zijn ambachtelijke aanpak, tekende ook voor de regie van Soldaat van Oranje. De lessen daar geleerd, worden hier toegepast; een spectaculair decor met roterend Achterhuis, documentair filmbeeld dat de live geacteerde scènes bekrachtigt. De acteurs spelen naturel. Vooral Rosa da Silva (27) als Anne en Paul R. Kooij als haar vader Otto maken indruk. Het claustrofobische van het Achterhuis wordt goed overgebracht. Hier er daar is wel wat schaafwerk welkom; zo wandelt de Gestapo erg laconiek het Achterhuis binnen en is het de vraag of de Parijse fantasie van de stervende Anne waarmee het toneelstuk begint, goed werkt.

Al met al is dit een integere en waardige toneeladaptatie, geen bittere educatieve pil die met een sentimenteel sausje is overgoten om doorslikken te vergemakkelijken. Emotionerend is het wel. Prettig dus dat na het einde de zaallichten even uitblijven terwijl acteurs het applaus komen halen. Zo kan discreet een traan worden weggeveegd. Irene Start

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.