cultuur

Hoe populaire tv-series roken weer cool maken

Door Gerry van der List - 22 januari 2015

Ondanks dat er aanzienlijk minder rookwalmen op tv te zien zijn, maakt de antitabakslobby zich zorgen. Tal van populaire series wekken nu namelijk de indruk dat roken cool is.

Het is een mooi ritueel. Elke keer als Claire en Frank Underwood in House of Cards weer een van hun snode plannen ten uitvoer hebben gebracht, belonen ze zichzelf. Het machiavellistische echtpaar steekt tevreden een sigaret op en geniet met volle teugen.

Iconisch

Het lijkt een trend. Vroeger werd in Amerikaanse tv-series volop gerookt. Soms zelfs in opdracht van de sponsor. Lucille Ball moest reclame maken voor Philip Morris in haar erg populaire comedy I Love Lucy. Later werden bijvoorbeeld Peter Falk als de slimme inspecteur in Columbo en Don Johnson als detective Sonny Crockett in Miami Vice iconische rokers.

Maar het inzicht won terrein dat die heerlijke sigaar of sigaret de gezondheid niet ten goede komt. De rookwalmen verdwenen uit beeld. Wetenschappers van de universiteit van Pennsylvania berekenden dat rookwaren in 1961 4,96 keer per uur op de Amerikaanse tv te zien waren, terwijl dit in 2010 nog slechts 0,29 keer per uur was.

Toch maakte de antitabakslobby zich zorgen. Tal van geliefde series wekken nu namelijk de indruk dat roken cool is. Het ergst is Mad Men. In de wereld van de reclamejongens in New York een halve eeuw geleden rookt iedereen constant.

In bed, aan tafel, in de keuken, in de vergaderzaal. Maar ook series die zich in het heden afspelen, tonen de verleidingen van een sigaret. De nerveuze Carrie paft in Homeland zelfs tijdens haar zwangerschap lekker door.

Voor de in het defensief gedrongen tabaksindustrie moet al dat gerook op de buis een zegen zijn. Want als je naar Mad Men of House of Cards kijkt, krijg je haast vanzelf trek in een sigaretje.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.