cultuur

Ogen en oren tekort bij Benvenuto Cellini door De Nationale Opera

Door Joost Galema - 19 mei 2015

De talloze muzikale draden van Hector Berlioz

Weinigen kennen de naam van de Ita­liaanse kunstenaar Benvenuto Cellini (1500-1571), maar velen kennen wel zijn bronzen beeld van de mythische held Perseus met het afgehakte hoofd – met slangen als haar – van Medusa, de Gorgoon wier blik iedereen versteende. Een symbool van de Renaissance dat zich kan meten met Michelangelo’s David.

De kunstenaar en de totstandkoming van dit beeld inspireerden Hector Berlioz (1803-1869) tot zijn eerste opera. De Fransman is daarin even compromisloos en megalomaan als de Italiaan. Het is een problematisch werk, dat zelden wordt uitgevoerd.

In het ingenieuze web kan de luisteraar snel verstrikt ­raken. De regie van Terry Gilliam – voorheen Monty Python – voegt aan de talloze muzikale draden nog visuele toe, zodat je behalve oren ook ogen tekortkomt. Voor zo veel opeengestapelde genialiteit is maar één remedie: volledige overgave.

Elsevier nummer 21, 23 mei 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.