cultuur

Zes NPO-presentatoren boven salarisnorm, en dit verdienen ze

Door Shari Deira - 04 mei 2015

Zes presentatoren bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) verdienden vorig jaar meer dan de vastgestelde salarisgrens. Het hoogste salaris dat een NPO-presentator kreeg, was 570.591 euro.

In 2013 waren er nog zeven presentatoren die een stuk meer verdienden dan de minister-president. ‘De publieke omroep zet de dalende lijn in het aantal veel verdienende presentatoren door,’ staat in een verklaring. In 2009 waren het er zeventien.

Salarissen

De publieke omroep maakt niet bekend welke presentatoren ruim boven de Balkenendenorm zitten. Wel laat de koepelorganisatie weten dat het gaat om vier personen bij BNN/VARA en twee bij AVRO/TROS.

Het lijstje ziet er als volgt uit:
1. Presentator 220.390 euro
2. Presentator 225.390 euro
3. Presentator 279.417 euro
4. Presentator 339.088 euro
5. Presentator 541.564 euro
6. Presentator 570.591 euro

Sinds 2009 mogen maximaal acht presentatoren bij de publieke omroep meer verdienen dan de vastgestelde norm. Het gaat om vijf televisiepresentatoren en drie op de radio. De omroep laat weten dat het bedrag dat boven de norm uitkomt, door de omroep zelf wordt betaald, ‘dus niet van belastinggeld’.

Verandering

Vorige maand maakte de NPO bekend dat het flink wil snijden in het online aanbod. Alleen websites met meer dan 100.000 unieke bezoekers en voldoende interactie bieden, mogen blijven bestaan. Van de acht digitale themakanalen, zoals Politiek24 en Humor TV, blijven er vijf over.

Vanuit Hilversum klonk er veel kritiek op de plannen van de NPO, vooral omdat NPO-topbestuurders Henk Hagoort en Shula Rijxman willen dat de omroepen voortaan gebruikmaken van één platform: npo.nl.

Rijxman zei tegen De Telegraaf dat het publiek niet gebaat is met zevenhonderd sites waar programma’s kunnen worden teruggekeken. ‘Wij steken liever het beschikbare geld in vijfenzeventig sites die echt iets toevoegen, waar mensen die fan zijn van een programma interactie vinden.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.