cultuur

Broadway in het buurthuis: gedurfde musical op aparte locatie

Door Gerry van der List - 16 juni 2015

OpusOne presenteert een gedurfde musical op een bijzondere locatie in Amsterdam. ‘Je loopt als kleine producent steeds langs de afgrond.’

Het is alweer ruim twintig jaar geleden dat hij werd genomineerd voor twee Tony Awards, de Oscars voor de theaterwereld. Koen van Dijk had de teksten geleverd voor Cyrano. The Musical, waarmee Joop van den Ende in 1993 Broadway hoopte te veroveren.

Nu beweegt hij zich in iets minder tot de verbeelding sprekende kringen. Van Dijk doet de regie van Kiss of the Spider ­Woman, een musical die een maand lang te zien is in een buurthuis in Amsterdam-Noord.

Lang speelde Het Zonnehuis met een aanbod van film, toneel, revue en variété een prominente rol in het gemeenschapsleven van de bewoners van Tuindorp Oostzaan. Nu moet deze rol, met hulp van de gemeente, worden hersteld.

Authentieke sfeer

Het is niet altijd eenvoudig om een parkeerplaats te vinden bij het kleine, midden in een woonwijk gelegen theater en de stoelen zijn nogal aan de harde kant, maar talrijke BN’ers genoten vorige week tijdens de première van deze gedurfde productie van de intimiteit en authentieke sfeer van de zaal.

Het is prettig om over een vaste plek te beschikken voor voorstellingen, vertelt Maarten Voogel (57) van het theaterproductiebedrijf OpusOne.

‘Het rondreizen met een musical kost een hoop geld en inspanning. Alleen al door het vervoersprobleem. Nederland is verstopt. Bovendien zijn de kosten van marketing hoog als je overal in het land staat. Reclame maken wordt makkelijker als je 1,5 miljard euro in je zak hebt of in een dagelijks entertainment­programma zit, zoals sommige producenten. Maar in die situatie verkeren wij niet.’

De voormalige danser Voogel richtte OpusOne in 1988 op met Frans Schraven en Marise Voskens. Aanvankelijk was het een dansgezelschap, maar geleidelijk verbreedde het aanbod zich.

Het kleine bedrijf maakte vooral naam met familiemusicals – dynamische, vaak op een boek gebaseerde producties voor het hele gezin, met veel dans. Voorbeelden zijn Tijl Uilenspiegel, Peter Pan, Man van la Mancha en – het grote succesnummer – Jungle Book.

Relevantie

De musical Kiss of the Spider Woman, die op West End en Broadway te zien was en zeven Tony’s in de wacht sleepte, past geenszins in dit genre. Wie zich de gelijknamige film uit 1985 herinnert, weet dat dit verhaal over martelpraktijken en homofobie in het door een junta geleide Argentinië van de jaren zeventig niet bepaald geschikt is voor een uitje met kleine kinderen.

Het past wel bij de behoefte om onderwerpen met maatschappelijke relevantie aan te snijden, zegt Voogel. ‘Net zoals we dat deden met The Normal Heart, een toneelstuk over de opkomst van de aidsepidemie. Toen we begonnen met OpusOne, had de partner van mede-oprichter Frans Schraven net te horen gekregen dat hij aan aids leed. Wij weten dus maar al te goed welke impact deze ziekte heeft en wilden graag een belangwekkend toneelstuk daarover op de planken brengen.’

Langs de afgrond

Gelukkig doet OpusOne niet alleen maar maatschappelijk relevante dingen. Volgend seizoen staan een reprise van de familiemusical De klokkenluider van de Notre Dame en een nieuw liedjesprogramma van de even schattige als begenadigde zangeres Suzan Seegers op het programma.

Echt makkelijk is het niet om met dergelijke producties het hoofd boven water te houden. ‘Als kleine producent loop je voortdurend langs de afgrond,’ zegt Voogel met een vrolijke lach. ‘Maar langs de afgrond  groeien de mooiste bloemen. Ik vind het in elk geval noodzakelijk dat minder voor de hand liggende, commercieel riskante voorstellingen gemaakt blijven worden.’

OpusOne garandeert daarbij livemuziek. Bij Kiss of the Spider Woman treedt een viermansband op. Dat spreekt niet voor zich. Zelfs producenten van naam en faam sturen af en toe de cast van hun musicals met een geluidsband op pad. Dat is toch treurig? ‘Tja, hoe zal ik dat netjes formuleren?’ antwoordt Voogel beleefd. ‘Laat ik zeggen dat zoiets beneden ons ambitie­niveau is.’

Elsevier nummer 25, 20 juni 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.