cultuur

Hoe een 25-jarige zangeres Apple liet betalen voor muziek

Door Servaas van der Laan - 22 juni 2015

Apple gaat muzikanten betalen voor alle liedjes die op de streamingdienst Apple Music beschikbaar zijn. De muzikanten hebben dat te danken aan een 25-jarige dame uit Nashville: Taylor Swift

Terwijl ze zondagavond in de Ziggo Dome in Amsterdam haar eerste concert in Nederland gaf, zorgde Taylor Swift om een andere reden voor euforie onder artiesten over de hele wereld.

Door de knieën

Apple maakte zondagavond bekend dat het bedrijf artiesten gaat betalen voor alle liedjes die op de streamingdienst Apple Music te beluisteren zijn. Ook tijdens de proefperiode van drie maanden als gebruikers nog niet voor de dienst hoeven te betalen.

Dat was het Amerikaanse bedrijf eerst niet van plan, maar Apple zwichtte toch na een klacht van de populaire zangeres en liedjesschrijver Taylor Swift.

Gratis iPhones

In een blog schreef ze dat haar album 1989 niet beschikbaar zou zijn voor Apple Music, omdat Apple niet wilde betalen voor de eerste drie maanden. ‘Wij vragen jullie niet om gratis iPhones. Vraag ons dan alsjeblieft ook niet om muziek zonder compensatie beschikbaar te stellen,’ schreef ze.

Het schrijven maakte indruk op het hoofdkantoor van Apple. ‘Toen ik vanmorgen wakker werd en zag wat Taylor had geschreven, werd het voor mij duidelijk dat we wat moesten veranderen, zei Apple’s internetbaas Eddy Cue tegen Billboard. Cue heeft Swift gebeld en gezegd dat het bedrijf de artiesten meer zal betalen voor hun muziek. ‘Ze hebben naar ons geluisterd,’ jubelde de zangeres vervolgens op Twitter.

Protest

Het is niet de eerste keer dat Swift in opstand komt tegen online muziekdiensten. Eerder haalde ze al haar muziek weg uit de database van de Zweedse muziekdienst Spotify.

Swift, die vorig jaar een kleine 56 miljoen euro verdiende aan haar muziek, zegt zelf aan haar concerten en merchandising genoeg te verdienen en heeft de opbrengsten van de streamingdiensten niet nodig om rond te komen. Met haar protest zegt ze in de bres te springen voor kleine opkomende artiesten die iedere euro hard kunnen gebruiken.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.