cultuur

De Tour in het land: wat moeten we weten, waar moeten we zijn?

Door Joppe Gloerich - 03 juli 2015

’s Werelds grootste wielercircus trekt door Nederland: in Utrecht gaat op 4 juli met een korte tijdrit de Tour de France van start. De volgende dag gaat het naar Neeltje Jans. De Domstad en de waterwerken kunnen qua pr weer een paar jaar vooruit. Waar moet u zijn, wanneer moet u inschakelen, en wie zijn de renners om in de gaten te houden?

Wanneer kijken?

Etappe 4 (7 juli) Seraing – Cambrai
Bibberen geblazen voor de klassementsrenners, want we gaan ouderwets dokkeren over Noord-Franse kasseienstroken. Zeven van dit soort zones pavés in deze rit, waarvan zes in de finale. Vorig jaar bezorgde Lars Boom op een vergelijkbaar parcours Nederland eindelijk weer eens een etappezege. Met ruim 223 kilometer de langste etappe van deze Tour, heroïek verzekerd.

Etappe 6 (9 juli) Abbeville – Le Havre
Het is vandaag hopen op stevige zeewind, want het peloton rijdt zo’n 120 ­kilometers langs de ruige Normandische kust. En in de ‘waaiers’ die dan ­ongetwijfeld ontstaan, weten Nederlandse renners het spel doorgaans uitstekend te spelen. Blijft het windstil, dan mogen de sprinters aan de bak in Le Havre.

Etappe 20 (25 juli) Modane – Alpe d’Huez
Nooit lag de ‘Nederlandse berg’ zo dicht bij Parijs. Slecht één dag voor de parade over de Champs-Élysées worden de renners via de Galibier (2.645 meter) Alpe d’Huez op gestuurd. Grote kans dat klimmers wier podiumkansen tegen die tijd zijn verkeken, hun slag mogen slaan. Iedere Nederlandse wielerfan kent de logica van l’Alpe: 21 haarspeldbochten, het kerkje van Saint-Ferréol, eeuwige roem.

Naar wie kijken?

Het verdriet van Zeeland – Theofiel Middelkamp, Jan Raas, Cees Priem, Jo de Roo, Maarten Ducrot, Johnny Hoogerland: Zeeland heeft grote renners voortgebracht. Maar uitgerekend in het jaar dat op de Neeltje Jans een finishlijn is getrokken, zijn het de Zeeuwse renners die waarschijnlijk ontbreken.

Vliegverbod – Het had zo mooi kunnen zijn: je drone voorzien van een camera en spectaculaire beelden schieten boven het peloton. Mag niet. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft no-fly-zones ingesteld boven de route door Nederland. Overtreders krijgen te maken met de luchtvaartpolitie.

Oudste fietspad – Het gaat echt gebeuren: de Tour de France trekt onder de Domtoren door. Weliswaar in gesloten formatie, want de officiële start ligt buiten het stadscentrum. En ook de Maliebaan, in 1885 ­opengesteld voor rijwielen en dus het oudste ­fietspad van Nederland, is opgenomen in de route – eveneens in de geneutraliseerde zone.

Deze Tour in cijfers

Merhawi Kudus Ghebremedhin, ­geboren op 23 januari 1994 in de Eri­trese hoofdstad Asmara, is de jongste renner in deze Tour. Op 4 juli is hij 21 jaar, 5 maanden en 12 ­dagen.

Nederland is (deze editie meegerekend) met 6 Grand Départs recordhouder niet-Franse Tourstarts. België was 4 keer gastheer, Duitsland 3 keer, Luxemburg en Groot-Brittannië 2 keer, Zwitserland, Spanje, Ierland en ­Monaco 1 keer.

Tussen Utrecht en Neeltje Jans leggen de renners 166 kilometer af. De langste etappe ooit, die van Les Sables d’Olonne naar Bayonne in 1920, was bijna drie keer zo lang: 482 kilometer.

15 miljoen attributen stort de reclamekaravaan, zo’n 180 voertuigen lang, uit over het volk langs de route. Volgens een (niet erg wetenschappelijke) studie komt 47 procent van de toeschouwers vooral voor deze parafernalia.

35.000 hotelbedden reserveert organisator ASO gedurende de Tour de France.

2.000 auto’s brengt de ASO mee naar Utrecht.

10 artsen voor spoedeisende hulp, 1 verpleegkundig anesthesist, 6 ambulances, 1 radiologie-motorfiets, 2 artsen­auto’s en 1 vrachtwagen, plus allerlei teamartsen en -verzorgers. Er rijdt in juli een bescheiden ziekenhuis door Nederland, België en Frankrijk.

Elsevier nummer 26, 27 juni 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.