cultuur

Mark Bradford knipt, plakt, brandt en schuurt met veel controle

Door Riki Simons - 27 juli 2015

Glamoureus-aangenaam, kleurig werk van een kunstenaar van naam in de actuele-kunstruimte van het Haagse Gemeentemuseum.

De tentoonstelling van Mark Bradford in GEM, de actuele-kunstruimte van Gemeentemuseum Den Haag, lijkt wel een verkoopexpositie van een internationale mega-galerie.

Met glamoureus-aangenaam, kleurig werk in groot formaat, van een kunstenaar van naam, het meeste pas onlangs geproduceerd. Bradfords Zwitserse (mega-)Galerie Hauser & Wirth is dan ook mede-eigenaar van een groot deel van het werk.

Het zijn stuk voor stuk prachtige doeken. Opgebouwd uit dikke lagen kleurig papier, vastgelijmd met schellak, deels afkomstig uit de kapperszaak van Bradfords moeder in Los Angeles. Maar ook uit tijdschriften, foto’s, kranten, reproducties, posters, pakpapier, et cetera.

Mega-galerie

De Haagse tentoonstelling is geïnspireerd door een reclameposter, met de slogan ‘Sexy Cash’, voor snelle leningen met hoge rentes – het soort waar veel arme Amerikanen aan vastzitten. Die ­lagen papier, in een dikke materie uitgestrekt over het enorme doek, schuurt Bradford dan deels weer af, en brandt ze soms gedeeltelijk weg om onderliggende lagen te laten spreken. Een heel eigen techniek, met indrukwekkende controle uitgevoerd.

Bradford werkt, zo moet hij vaak herhalen, zonder assistenten – heel ongewoon voor kunstenaars van een meg­a-galerie die een mega-productie verwacht. Zijn techniek perfectioneert hij nog steeds, met effecten die elke keer weer een andere sfeer creëren. Werk waarvan je als kijker onvermijdelijk hebberig wordt.

Elsevier nummer 31, 1 augustus 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.