cultuur

Katholieke medialandschap in Nederland wordt weer iets leger

Door Gerry van der List - 20 augustus 2015

Radio Maria verliest de AM-frequentie. Te weinig luisteraars en weldoeners tonen interesse voor een vroom katholiek geluid.

De trouwe luisteraars zagen de bui al hangen. Eind vorig jaar stuurde Radio Maria noodkreten naar de achterban. De rooms-
katholieke zender verkeerde in financiële nood en hoopte met bedelacties de uitzendingen via de frequentie AM 675 te kunnen voortzetten.

Het is niet gelukt. Op 15 en 16 mei werd twee dagen lang op de zender opgeroepen tot steun. Steun door middel van gebed ­uiteraard, maar zeker ook door donaties. De reddingsactie leverde 36.415 euro op. Een mooi bedrag, maar te klein. Maandelijks kost Radio Maria zo’n 60.000 euro. Daarom heeft de radiozender moeten laten weten de AM te verlaten per 1 september. De uitzendingen zijn daarna alleen nog ­digitaal te volgen.

Tot verdriet van pater Elias. De programmadirecteur van Radio Maria noemde zijn station ‘de enige overgebleven piraat in Nederland’. Een idealistische piraat zonder commercieel oogmerk en met als slogan: ‘De boodschap is helder.’

Geloofsschatten

De heldere boodschap was in Nederland voor het eerst te horen op 1 februari 2008. Toen ging Radio Maria van start op de AM-frequentie die was overgenomen van Arrow Classic Rock. Het is unieke radio. Geen reclame, geen spraakzame dj’s, geen luide muziek. Alles is 24 uur per etmaal en zeven dagen per week gericht op het evangeliseren en het ondersteunen en stimuleren van luisteraars in het geloof.

Van roomse blijdschap valt weinig te merken. Het is een ernstige taak die de ­radiomakers zichzelf hebben gesteld en die ernst klinkt duidelijk door in de programma’s. De presentatoren beschikken bijna allen over een grafstem die enigszins deprimerend kan werken.

Zij verschaffen ‘informatie op elk niveau over de geloofsschatten van de Kerk’, zoals dat plechtig in de missie van Radio Maria wordt genoemd. Verder is er dagelijks een mis en wordt er heel veel gebeden.

Het station maakt deel uit van een internationale organisatie. De basis lag in Italië. In het bisdom Milaan begonnen in 1983 parochianen een eigen zender voor informatie en ondersteuning. Vier jaar ­later leidde dit initiatief tot de oprichting van Radio Maria. De expansie verliep snel. De zender is inmiddels in een wereldomspannend netwerk in meer dan vijftig landen in de lokale taal te horen.

Bedevaartsoord

Radio Maria is trouw aan de leer van de Rooms-Katholieke Kerk. Maar soms is de zender nog roomser dan de paus, bijvoorbeeld door aandacht te besteden aan wonderen die – nog – niet door de kerk zijn erkend. Zo toonde de Italiaanse zender zich bijzonder gefascineerd door Medugorje, een bergdorp in het zuiden van Bosnië-Herzegovina waar Maria diverse malen aan een aantal inwoners zou zijn verschenen. Het Vaticaan behield afstand, maar Medugorje werd een geliefd bedevaartsoord.

De grote interesse voor wonderen hoort bij een rooms volksgeloof dat op Radio ­Maria wordt uitgedragen. Net zoals de angst voor satanische krachten en de ver­ering van de moeder van God. Door Maria tot Jezus, daar gaat het om.

Maar in Nederland hebben blijkbaar te weinig gelovigen behoefte aan een vroom katholiek geluid. Weldoeners komen evenmin over de brug om de roomse piraat voor de radio te behouden. En zo wordt het ­katholieke medialandschap in Nederland weer iets kaler.

Elsevier nummer 35, 29 augustus 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.