cultuur

Dheepan: een actueel, maar langdradig migrantendrama

Door Rob van Scheers - 03 september 2015

Actueel migrantendrama won Gouden Palm in Cannes, maar pakt langdradig uit.

Ontvlucht je de burgeroorlog in Sri Lanka, kom je terecht in een volstrekt gecriminaliseerde buitenwijk van Parijs. Tel uit je winst. Dat is het verhaal van Dheepan, de nieuwe film van de Franse regisseur Jacques Audiard. De film is vernoemd naar het hoofdpersonage.

Dheepan (schrijver en acteur Antonythasan Jesuthasan) heeft zijn kans op asiel vergroot door te veinzen dat hij een gezin vormt met Yalini en het negenjarige meisje Illayaal.

Maar de drie kennen elkaar niet, ze hebben hun paspoorten gekocht. Daarmee zijn ze dan ook direct gegijzeld, juridisch gesproken. Zo worden ze gedwongen samen een bestaan op te bouwen in Le Pré-Saint-Gervais, een wijk in Parijs waar je uit vrije wil liever niet komt.

Bendeoorlog

Na de proloog in bloedend Sri Lanka is de toon aanvankelijk rustig, op het langdradige af. Dheepan krijgt een baantje als conciërge, de vrouw gaat in de verzorging, het meisje naar school. Dan breekt onder rivaliserende dealers een bendeoorlog uit, waarmee de zaak op driekwart alsnog explodeert.

In een poging om zijn gezin te beschermen, ziet Dheepan zich genoodzaakt zijn vroegere overlevingstechnieken van de Tamil Tijgers aan te wenden. Audiard won er in Cannes de Gouden Palm mee.

De waarheid is ook dat hij weleens indringender werk heeft gemaakt, vooral het beklemmende gevangenisdrama Un prophète (2009). Ter verdediging kan hij zeggen dat het scenario voor 50 procent op het levensverhaal van zijn hoofdrolspeler Jesuthasan is gebaseerd.

Elsevier nummer 36, 5 augustus 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.