cultuur

Er woedt een zinloze strijd op de lucratieve kookboekenmarkt

Door Bram Hahn - 07 september 2015

Waarom moest er een Kookboekenweek komen terwijl we al een prima Kookboeken7daagse hadden?

Het lijkt zo’n knus hoekje van de boekenbranche, maar sinds enige tijd woedt er een felle strijd in de markt van de kookboeken. Niet zozeer tussen uitgevers, maar tussen twee partijen die beide een kookboekenweek organiseren.

Sinds 2011 is er al een kookboekenzevendaagse, opgezet door Fusina Verloop. Met haar eenmansbedrijf de Wonderneming wist zij behoorlijk veel aandacht en steun te genereren voor de promotie van het kookboek. De Kookboeken7daagse werd landelijk bekend, de verkiezing van het Kookboek van het jaar, sinds 2007, kreeg status.

Niet zo gek, want terwijl de boekenmarkt het als geheel erg zwaar heeft, vormen kookboeken een positieve uitzondering. In 2009 werd voor ruim 640 miljoen euro algemene boeken verkocht, in 2014 was dat gedaald tot 485 miljoen euro. Maar het aandeel van kookboeken verdubbelde in die periode ongeveer, dus veel uitgevers zien kansen.

Vaste waarde

Waar Verloop de trend vroeg onderkende, zat de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) blijkbaar te slapen. Terwijl de Kookboeken7daagse uitgroeide tot een vaste waarde, achtte de promotieclub van het Nederlandse boek het niet nodig zich daarin te mengen. Prima, zou je denken, als er een particuliere partij is die het doet, waarom zou de CPNB zich er dan mee bemoeien? Maar achter de schermen werd over ­samenwerking gesproken.

De CPNB wilde wel degelijk een rol in de kookboekenpromotie en maakte afspraken met Verloop. De samenwerking liep mis, volgens Verloop werden aan beide kanten fouten gemaakt. Maar in juli verraste de CPNB iedereen inclusief Verloop met het bericht dat er van 26 oktober tot en met 1 november een Kookboekenweek komt.

Een tweede promotieweek voor het kookboek dus, vlak voor de al bestaande Kookboeken7daagse (7-15 november). En deze week maakte de CPNB de genomineerden voor het Gouden kookboek bekend.

Verloop ziet het met lede ogen aan. In de wetenschap dat ze er niets tegen kan beginnen en de CPNB een grotere armslag heeft dan haar kleine bedrijf, kan ze alleen maar hopen dat haar Kookboeken7daagse zijn zesde editie haalt.

De consument heeft er in elk geval geen fluit aan. Geen mens ziet het verschil tussen de Kookboekenweek en de Kookboeken7daagse, en of het beste kookboek nou wordt uitgeroepen tot ‘kookboek van het jaar’ of tot ‘gouden kookboek’, interesseert ook niemand. Het enige wat het oplevert, is verwarring, als er straks twee kookboekenweken zijn met één week ertussen.

Kinnesinne, waar niemand beter van wordt.

Elsevier nummer 37, 12 september 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.