cultuur

RTL: ‘Nieuws ingekochte promotietijd Koningslied klopt niet’

Door Thomas Borst - 10 september 2015

Het bericht dat NPO Radio 2 en De Wereld Draait Door het Koningslied hebben gepromoot tegen betaling, is inmiddels ontkracht.

De NOS dacht dat er wel was betaald voor promotie na het lezen van de overeenkomst tussen de NPO en Stichting Nationaal Comité Inhuldiging, maar dit bleek niet te kloppen.

NOS schrijft dat de omroep het document heeft kunnen inzien via de Wet openbaarheid van bestuur. In het akkoord zou onder meer hebben gestaan dat de radio-omroep en het televisieprogramma zijn gesponsord om het Koningslied te promoten.

Ontkenning

De NPO heeft gereageerd op de berichtgeving over de promotieactiviteiten rondom het Koningslied. Zij zeggen dat er niet is betaald voor promotietijd van het nummer.

Volgens hen stonden de bedragen voor de programmakosten bij de posten waarvoor niet is betaald. NOS geeft echter aan dat er ook is betaald voor ‘redactionele aandacht’, maar hier gaat de NPO in het persbericht niet op in.

Ook hoofdredacteur van De Wereld Draait Door Dieuwke Wynia heeft ontkennend gereageerd op het bericht. Ze noemt het ‘klinkklare nonsense’ op Twitter. Wynia verwijt de NOS geen hoor en wederhoor te hebben toegepast.

Volgens RTL Nieuws klopt het verweer van de NPO. RTL-journalisten kregen inzage in het document waarover de NOS schreef, en daarin staat dat de programmakosten niet zijn betaald.

Kosten

In juli bleek al dat het Koningslied 400.000 euro meer heeft gekost dan eigenlijk was begroot. De NPO maakte 150.000 euro vrij voor de productie van het nummer, maar de kosten vielen hoger uit: 550.000 euro.

De NPO gaf tegen elsevier.nl aan dat de 4 ton extra is besteed aan de huur van de studio, het maken van de videoclip, een app en het opzetten van de liveverbinding voor het optreden in Ahoy. De 51 artiesten zeiden gratis te hebben meegewerkt aan het lied.

Uit de stukken van de Wet openbaarheid van bestuur blijkt dat ook het Stichting Nationaal Comité Inhuldiging de NPO een bedrag van 1.875.000 euro heeft betaald om de evenementen rondom de inhuldiging op te zetten.

Het ging hierbij om de financiering van het Koningslied, de Koningsspelen, de uitreiking van het eerste exemplaar van het Droomboek en het dankfeest voor prinses Beatrix.

Rectificatie

NOS schreef donderdag dat de WOB-stukken uitwezen dat er ook is betaald voor ‘programmakosten NPO Radio 2 en DWDD’. Dit onder het mom van ‘redactionele aandacht’ en ‘promotie rond de actie binnen de NPO Radio 2 programmering en DWDD’. Maar dit heeft de omroep inmiddels gerectificeerd.

De keuze voor Radio 1 en De Wereld Draait Door was ingegeven door commerciële motieven. Het dagelijkse bereik van een miljoen kijkers bij DWDD moest invloed uitoefenen ‘vergelijkbaar met de Top 2000’. Grote doel van de promotie was dat het Koningslied hoog in de hitparades zou eindigen.

Debacle

Het Koningslied eindigde uiteindelijk als nummer één in de hitparade, maar de kritiek op het nummer overstemde het nationale gevoel dat het lied had moeten genereren. Zo werd componist John Ewbank beschuldigd van plagiaat, omdat de melodie veel weg had van het nummer 10.000 Reasons van Matt Redman.

Toen de tekst bekend werd, leek de gehele publieke opinie zich tegen Ewbank te keren. Tienduizenden Nederlanders tekenden klaagden via een petitie over de vele taalkundige fouten in de tekst. Ewbank trok het nummer terug na de storm van kritiek, maar kwam later terug op dat besluit.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.