cultuur

Vioolromantiek rond Stradivarius mondt uit machtsspel

Door Irene Start - 29 september 2015

‘De Messias’ is de eerste gezamenlijke roman van schrijversduo Esther Jansma en Wiljan van den Akker.

Dichter en dendroloog Esther Jansma vormt sinds kort een schrijversduo met hoogleraar geesteswetenschappen Wiljan van den Akker, en De Messias is hun eerste gezamenlijke roman.

Deze speelt zich afwisselend af in heden en verleden. In de huidige tijd verhuist houtdeskundige Emma Faber na een moeizame scheiding naar Berlijn, waar ze onder meer muziekinstrumenten dateert. En we bevinden ons in het achttiende-eeuwse atelier van vioolbouwer Antonio Stradivari, die een onbehouwen potentaat blijkt.

In het begin van de roman ligt de vioolromantiek er dik bovenop en krijgt elke lichtval of gietijzeren trapkrul een poëtische omschrijving. Verder laat Emma’s gemoedstoestand zich wel erg duidelijk verklaren door haar strenggelovige opvoeding. Maar gaandeweg krijgt het verhaal vaart, zeker als Emma in een complex machtsspel verzeild raakt en er op de achtergrond ook nog liefde speelt.

Elsevier nummer 40, 3 oktober 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.