cultuur

James Dean blijft een enigma in nieuwe film Life

Door Rob van Scheers - 05 oktober 2015

Nét voor de doorbraak: achter de schermen bij James Dean.

James Dean (1931-1955) was het archetype van de getourmenteerde adolescent. Atoomkuif, rebelse blik, strakke jeans en dito jack. Hij paste perfect in de Amerikaanse jaren vijftig, toen de jeugd zijn eigen toon vond.

Een ster avant la lettre, uit het rijtje Brando, Presley, Monroe. Slechts drie speelfilms maakte hij (East of Eden, 1955; Rebel Without a Cause, 1955; Giant, postuum uitgebracht in 1956), maar door zijn vroege overlijden bij een crash met zijn Porsche 550 Spyder wordt hij tot op de dag van vandaag betreurd: live fast, die young.

Een deel van zijn iconografie bestaat uit de vele foto’s die van hem zijn gemaakt. De beroemdste is de prent waar­op hij diep weggedoken in zijn wollen jas en met zijn kraag omhoog in 1955 over Times Square in New York loopt. Die foto is van Magnum-fotograaf Dennis Stock, precies op tijd om James Dean vlak voor zijn doorbraak te portretteren.

Over die periode handelt Life, vernoemd naar het blad waarin de foto’s verschenen. We maken kennis met het weerbarstige idool in opkomst, gespeeld door Dane DeHaan. Daartegenover staat de overambitieuze fotograaf, gespeeld door Robert Pattinson. Ze cirkelen wat om elkaar heen, voordat ze elkaar leren waarderen. Verder gebeurt er eigenlijk niet zo gek veel, in 111 minuten film. Sferisch gedraaid, veel stiltes ook, maar waar is het drama?

Het laat zich raden wat Anton Corbijn aantrok in het scenario, sterrenfotograaf als hij is. Het personage van Dennis Stock komt redelijk uit de verf, James Dean blijft een enigma.

Elsevier nummer 41, 10 oktober 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.