cultuur

Het DNA van SBS: gewoon oer-Hollands

Door Gerry van der List - 23 november 2015

SBS probeert – weer eens – uit het dal te krabbelen. Met Cham­pions League-voetbal en volkse programma’s die de kijker direct aanspreken.

Na een kwartiertje viel het eerste luide gelach in Sugar City in Amsterdam te horen. Kim-Lian van der Meij, de gastvrouw van de Jaarpresentatie van SBS op donderdag 19 november, zei beleefd tegen haar baas dat hij een ‘duidelijk verhaal’ had gehouden.

Best grappig. Want Peter de Mönnink had minutenlang geschermd met uitdrukkingen als ‘propositie in de markt zetten’ en ‘engagements’ die ‘addressable’ moeten worden.

Daar konden Gerard Joling, Patty Brard en de andere SBS-sterren in de zaal waarschijnlijk geen touw aan vast knopen. Wat de kwaliteiten van de CEO van Sanoma en SBS ook mogen zijn, het spreken in heldere taal behoort daar niet toe.

De Mönnink deed een poging zijns ondanks iets innemends uit te stralen. Hij poseerde voor een draaiorgel en draafde voor een filmpje over een sintelbaan. Het laatste om te illustreren dat zijn werk neerkwam op het lopen van een marathon.

Het verkleinen van de problemen van Sanoma en het op koers krijgen van het al tijden kwakkelende SBS is inderdaad een kwestie van lange adem. Dit kwartaal moest het Finse bedrijf nog 14 tot 18 miljoen euro afschrijven op de Nederlandse televisietak, wat te maken heeft met de afgenomen waarde van de uitzendrechten van buitenlandse series.

Net5

Typerend is de neergang van Net5, één van de vier zenders van SBS. Ooit stond deze bekend als een kwaliteitszender die vooral de vrouwelijke doelgroep goed wist te bereiken. Maar het is daar al geruime tijd tobben.

Vorig seizoen werd een poging ondernomen de boel nieuw leven in te blazen met Nederlandse series als Dagboek van een callgirl, maar het werd geen succes. De van Heineken afkomstige zendermanager Ana Henriques moest na tien maanden al het veld ruimen.

Peter Lubbers, sinds februari als directeur televisie verantwoordelijk voor de programmering van de zenders van SBS, laat weten dat Net5 hoognodig anders moet. De zender moet meer stenen in de vijver werpen en meer mannelijke kijkers trekken (40 procent in plaats van de 30 procent van nu).

Bij deze doelstellingen past het aantrekken van Arie Boomsma. De medewerker van KRO-NCRV gaat vanaf begin volgend jaar The Island presenteren, een reality­programma over overleven op een verlaten tropisch eiland.

Lubbers, die met zijn wat volkse uitstraling en eenvoudige taal de aanwezigen in de oude suikerfabriek in Amsterdam meer aansprak dan De Mönnink, probeerde ook aan te geven wat het DNA van het vlaggenschip SBS6 is.

Hij kwam uit bij steekwoorden als ‘gewoon’, ‘echt Nederlands’, ‘positief’, ‘dicht bij de kijker’. De beste belichaming van de twintig jaar oude zender is misschien nog altijd wel Piet Paulusma, de populaire Fries die in weer en wind vanaf campings de kans op neerslag en zonneschijn schetst.

Eigen karakter

De term ‘campingzender’ is vaak in denigrerende zin gebruikt, maar gaf tegelijkertijd de kracht aan van de zender die zich betrokken toonde bij het volk en in een succesvol actualiteitenprogramma als Hart van Nederland het wel en wee van de ‘gewone burger’ als uitgangspunt nam.

Bij het eigen karakter passen zeker Nick en Simon, die komend seizoen ‘een gezellige, oer-Hollandse vrijdagavondshow voor de hele familie’ gaan presenteren. Zij moeten bijdragen aan de verhoging van de kijkcijfers van SBS6, die door de komst van het Champions League-voetbal dit najaar weer enigszins in de lift zitten.

Het muzikale duo hoort eerder bij de club van Lubbers dan presentator Beau van Erven Dorens, die voor SBS een reeks flops maakte en nu in interviews vertelt hoe verschrikkelijk hij het daar vond.

Wat niet wegneemt dat de Volendammers de afgelopen jaren te zien waren bij RTL4 en ondanks hun ‘exclusieve’ contract met SBS voor AVROTROS programma’s blijven maken.

Het cultiveren van een eigen profiel is zo eenvoudig nog niet in een overvol televisielandschap waaraan De Mönnink afgelopen jaar nog het wat onbestemde en allesbehalve spectaculair scorende SBS9 meende te moeten toevoegen.

Elsevier nummer 48, 28 oktober 2015

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.