cultuur

Invasie van clowns in museum Boijmans van Beuningen

Door Irene Start - 12 februari 2016

In het Rotterdamse Museum Boijmans Van Beuningen opent zaterdag 13 februari de eerste Nederlandse solotentoonstelling van de Zwitserse kunstenaar Ugo Rondinone. Die zette de Bodonzaal vol…clowns.

Wie niet uitkijkt, struikelt bij binnenkomst over een van de levensgrote clownsbeelden die op de grond staan. De Zwitserse kunstenaar Ugo Rondinone (51) zette 45 van deze beelden schijnbaar lukraak neer in de Bodonzaal van het Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam.

De bezoeker kan ertussen door wandelen. Aan de muur hangen clownsschoenen, er zijn vier enorme gekleurde ramen geïnstalleerd, waardoor op de vloer een regenboog verschijnt.

Kinderen

De in New York wonende kunstenaar, die eerder te zien was in onder meer het Centre Pompidou in Parijs en de Kunsthalle Wien, riep vooraf in een videoboodschap Nederlandse kinderen op om een tekening van een regenboog op te sturen. Het museum ontving er 3.000, ze hangen allemaal aan de muur.

Clowns en kindertekeningen, is dat wel serieus genoeg voor een museum? ‘Jazeker,’ zegt museumdirecteur Sjarel Ex, ‘Dit is juist enorm serieus. Er lijkt net een feestje te zijn geweest, maar als je goed kijkt, is er iets melancholieks met die clowns.’

Droomlandschappen

Ex volgt Rondinone al jaren, hij maakt volgens de directeur een interessante ontwikkeling door. ‘Hij creëert droomlandschappen.’ De kunstenaar zelf wil vooral dat bezoekers onbevangen naar zijn beelden kijken, zegt hij.

Wat opvalt is dat de meeste clowns een nogal trieste gezichtsuitdrukking hebben. Rondinone: ‘Ze zijn in zichzelf gekeerd, dat klopt.Wie mediteert, lacht niet.’

Boijmans verwacht dat deze exposities heel wat bezoekers zal trekken, zeker ook kinderen. ‘Het beste is om vroeg in de ochtend te gaan zodat je de hele zaal voor jezelf hebt,’ zegt Rondinone. De expositie reist over een paar maanden verder naar Rome en Cincinatti.

Ugo Rondinone – Vocabulary of Soltitude, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, tot en met 29 mei

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.