Ron Kosterman

De publieke omroep ligt dwars, en dat is niet voor het eerst

Door Ron Kosterman - 20 januari 2015

De publieke omroep is een gedrocht. Dat blijkt opnieuw nu toezichthouder Commissariaat voor de Media de NOS op de vingers heeft getikt.

De NOS maakt bij samenvattingen van de wedstrijden uit het betaald voetbal en in het praatprogramma Studio Voetbal reclame voor betaalzender Fox Sports, die de wedstrijden live uitzendt.

Daarmee is de NOS, zegt het Commissariaat, ‘dienstbaar aan het maken van winst door derden’.

Dat is in strijd met de Mediawet.

Past de omroep de gemaakte afspraken met Fox niet aan vóór 18 maart, dan dreigt een boete van maximaal 1 miljoen euro.

Gedrocht

De publieke omroep is een gedrocht, omdat hij duaal wordt gefinancierd. Hilversum ontvangt honderden miljoenen euro’s subsidie en verkoopt advertenties via de STER.

Het is een overheidsinstelling met een commerciële inslag. De publieke omroep maakt zich vaker dienstbaar aan het winst maken door derden.

Zo zendt de omroep het Musical Awards Gala uit. Dat is ongetwijfeld goed voor de kassa van Joop van den Ende en andere musicalproducenten.

Programmagegevens

Vandaag doet het Gerechtshof waarschijnlijk uitspraak in een zaak die al meer dan tien jaar loopt. Die zaak is typerend, en gaat om de programmagegevens. Private uitgevers willen die al vele decennia hebben om programmagidsen te maken.

De publieke omroep negeerde eerdere rechterlijke uitspraken en dringende verzoeken uit de politiek om die gegevens af te staan. Ze maakten zelf winstgevende tv-gidsen.

Zeker aan die duale financiering moet een einde komen. Dat leidt tot een kleinere en zuiverder publieke omroep. Private mediabedrijven kunnen zich dan op de advertentiemarkt storten.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.