cultuur

Verbod alcoholreclame voor zes jongerenzenders

Door Jeroen Langelaar - 28 december 2012

In het nieuwe jaar mag op drie Nederlandse televisiezenders en drie radiozenders geen alcoholreclame worden gemaakt.

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) heeft dit vrijdag bekendgemaakt.

Minderjarigen

De zes zenders bereiken allemaal meer dan 25 procent minderjarigen en worden daardoor aangemerkt als jongerenzenders. De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) verbiedt reclame te laten zien aan televisie- en radiokanalen die zoveel jongeren trekken.

Bij de televisie gaat het om Disney Channel, Disney XD en TeenNick en bij de radio worden SLAM!FM, Wild FM Hitradio en Megastad Rotterdam gezien als jongerenzender.

Marketing

‘We kiezen er al tientallen jaren voor om onze marketing niet te richten op 18-minners,’ zegt Peter de Wolf, directeur van STIVA.

‘Bij verantwoorde alcoholconsumptie hoort ook verantwoorde marketing. Ons jaarlijkse onderzoek naar jongerenzenders past daar prima bij en biedt duidelijkheid aan zowel adverteerder als zender.’

 

Bekijk ook deze mooie reclame van Johnnie Walker producent van Schotse Whisky.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.