cultuur

En weer ophef over ‘racistisch’ spotje Super Bowl

Door Jeroen Langelaar - 01 februari 2013

Opnieuw is een groep Amerikanen op zijn tenen getrapt vanwege een reclamespot voor de Super Bowl, de finale van het American footballseizoen. Dit keer ligt Coca Cola onder vuur.

Persbureau Reuters meldt dat belangengroeperingen van Arabische Amerikanen het spotje van de colaproducent bestempelen als ‘racistisch’.

Bekrompen

In het filmpje is een Arabische man te zien die met zijn kameel door de woestijn loopt. ‘Waarom worden Arabieren altijd afgeschilders als rijke oliesjeiks, terroristen of buikdansers?’ vraagt Warren David van de American-Arab Anti-Discrimination Committee zich af.

De man met de kameel strijdt met andere groepen, waaronder cowboys, om een grote fles Coca Cola. Online kunnen kijkers stemmen op wie er moet winnen. Er kan niet worden gestemd op de Arabier.

‘De reclame is racistisch,’ vindt ook de Amerikaanse imam Ali Siddiqui, president van het Muslim Institute for Interfaith Studies. ‘Arabieren worden afgeschilderd als bekrompen en domme kameelruiters die geen kans hebben om te winnen in deze wereld.’

Jamaica

Eerder deze week onstond in Amerikaanse media ophef over een voor vegetariërs ‘beledigend’ spotje van Taco Bell en een ‘racistische’ reclame van Volkswagen. Het automerk zou de Jamaicaanse cultuur belachelijk maken.

De Jamaicaanse minister van Toerisme en Entertainment, Wykeham McNeill, was echter blij met de reclame en noemde het filmpje een ‘compliment’. Hij zou zelfs met Volkswagen in gesprek gaan over een samenwerking.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.