cultuur

Duivelskunstenaar Eppo Doeve terug van weggeweest

Door Lucas Gasthuis - 28 maart 2013

‘Eppo Doeve had niet een, maar twee gouden tekenhanden.’Dit zei tekenaar Joep Bertrams donderdagavond bij de opening van de tentoonstelling met spotprenten van de ‘duivelskunstenaar’ en Elsevier-medewerker Eppo Doeve (1907-1981) in het Persmuseum in Amsterdam.

Er was grote belangstelling voor de expositie, waar 43 originele tekeningen van Doeve zijn te bewonderen. Vooral hedendaagse tekenaars en illustratoren waren naar de opening gekomen.

De lijn van Doeve

De tentoonstelling, die de titel ‘Crisis in het Persmuseum’ heeft meegekregen toont tekeningen over de gevolgen van de economische crises die Doeve heeft gemaakt voor uiteenlopende weekbladen als De Groene Amsterdammer, Vrij Nederland en Elseviers Weekblad.

Bertrams roemde in zijn openingsrede de ‘lijn’ van Doeve. ‘Hij zette die zonder enige aarzeling op papier. Hij had niets van dat nerveuze van andere tekenaars.’

Dat is opvallend want Doeve was een autodidact ‘en die zijn vaak wat onzeker omdat ze nooit een richting hebben meegekregen en alles doen wat op hun pad komt’. Doeve was inderdaad zeer veelzijdig. Hij maakte niet alleen spotprenten, boekillustraties, affiches en decors, maar ook bankbiljetten.

Overzichtstentoonstelling

Deze zomer is er een grote overzichtstentoonstelling in de Amsterdamse kunstenaarssociëteit Arti et Amicitiae die Doeve in al zijn veelzijdigheid zal laten zien.

Ter gelegenheid daarvan verschijnt in mei ook een boek van Doeve-kenner Jop Euwijk met een ruim geïllustreerde biografie en een selectie uit het beste werk van de kunstenaar. Dit boek kan hier nu al worden besteld.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.