cultuur

Alcoholbranche wil af van ‘zuipprogramma’s’ als Oh Oh Cherso

Door Shari Deira - 31 juli 2013

De alcoholbranche roept RTL op te stoppen met programma’s als Oh Oh Cherso ‘waarbij het alleen draait om alcoholmisbruik’. Jongeren zouden geconfronteerd worden met beelden waaruit blijkt dat ‘zuipen de norm is’.

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) zegt dat al het werk om jongeren verantwoordelijk om te leren gaan met alcohol te niet wordt gedaan.

Product

‘Een programma als Oh Oh Cherso werkt contraproductief op al die inspanningen en de positieve resultaten die zij hebben opgeleverd,’ zegt directeur Peter de Wolf van STIVA.

De Wolf erkent dat het vreemd is dat de oproep juist vanuit de alcoholbranche komt omdat deze verantwoordelijk is voor het product. ‘Maar we snappen ook dat er een negatieve kant aan ons product zit wanneer mensen excessief drinken.’

Jongeren

STIVA  probeert al jaren met slogans als ‘Geniet, maar drink met mate’ en ‘Geen 16? Geen druppel’ Nederlanders verantwoordelijk met alcohol om te laten gaan. Dit doet de stichting samen met de overheid, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven.

‘Ook RTL hoort bij de Nederlandse samenleving en zou zich moeten realiseren dat zij invulling moet geven aan een maatschappelijke verantwoordelijkheid rond het thema “alcohol en jongeren”.’

STIVA denkt nog na over de manier waarop zij commercieel moet omgaan met programma’s als Oh Oh Cherso. Mogelijk gaat de alcoholbranche niet meer adverteren rond dit soort televisieprogramma’s.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.