cultuur

Miss Italië-verkiezing verdwijnt na 25 jaar bij de RAI

Door Anne-Marie Spermon - 17 juli 2013

De Italiaanse staatsomroep RAI stopt met het uitzenden van de jaarlijkse Miss Italië-verkiezing. Na bijna 25 jaar vindt directeur van de publieke omroep, Luigi Gubitosi, de formule gedateerd en de kosten ervan te hoog.

Dat zegt hij tegen Italiaanse media.

Te duur

Volgens de directeur is de show verouderd en kijken er steeds minder mensen naar.

De opbrengsten van de uitzending dalen daardoor, en terwijl een groeiend aantal sponsoren zich terugtrekt, draait de staatstelevisie voor een steeds groter deel van de kosten op.

Zelfs het uitzenden van alleen de finale is, zo zegt Gubitosi, te duur.

Paradepaardje

De reacties op het besluit zijn gemengd. Veel vrouwelijke politici loven de beslissing van de staatsomroep.

Laura Boldrini, voorzitter van het Italiaans parlement, vindt het goed dat de RAI eindelijk inziet wat voor beeld de Italiaanse media van vrouwen neerzetten.

Volgens haar praat slechts 2 procent van alle vrouwen op de Italiaanse televisie en loopt de rest er, half ontkleed, als paradepaardje bij. Ze noemt het besluit daarom modern en beschaafd.

Familieshow

De organisatie van de missverkiezing is zwaar teleurgesteld en vindt dat de staatstelevisie juist zou moeten helpen om de verkiezing weer populair te maken.

Patrizia Mirigliani, televisiepersoonlijkheid en organisator van het evenement, zegt dat een Miss Italië niet alleen mooi, maar vooral een complete en moderne vrouw moet zijn. Ze noemt de verkiezing een echte ‘familieshow’.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.