cultuur

BNR Nieuwsradio adverteert via ‘truc’ op publieke omroep

Door Servaas van der Laan - 19 augustus 2013

Door zich als ‘Bay & Air’ aan te melden bij de STER is het de commerciële nieuwszender BNR gelukt om een radiospot uit te zenden bij de publieke omroep. Radio 1 is niet gediend van de actie van de concurrent en heeft de reclame van de zender gehaald.

Dat meldt BNR Nieuwsradio maandag.

Via een zogenoemde ‘trojan commercial’ is het BNR gelukt om als eerste commerciële radiozender ooit reclame te maken bij de door overheidsgeld gesubsidieerde concurrent Radio 1, zo laat BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich weten. De zender had niet door dat de reclame voor ‘Bay & Air’ op nieuwszender BNR sloeg.

Kleinzerig

Fröhlich vindt het ‘kleinzerig’ dat de STER geen reclame van concurrenten accepteert. ‘Wij zenden ook gewoon spotjes uit voor de VARA-gids,’ laat Fröhlich weten.

Directeur van de publieke omroep Jan Westerhof kan de stunt overigens wel waarderen en spreekt van ‘een slimme actie van de concurrentie’. Volgens Westerhof is het al jaren beleid van de STER om geen reclame voor concurrenten uit te zenden.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.