cultuur

SGP pleit voor ‘bijsluiter’ bij reclames voor vreemdgaan

Door Shari Deira - 24 september 2013

Reclames voor overspelwebsites als Second Love, die vreemdgaan stimuleren, moeten worden voorzien van een waarschuwing: ‘Let op. Vreemdgaan dupeert kinderen.’ Daarvoor pleit SGP-leider Kees van der Staaij.

Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt dat 70 procent van de Nederlandse bevolking sites als Second Love afkeurt, meldt de SGP op haar website.

Spotjes

Ook blijkt dat de meerderheid van de Nederlanders ‘niet onwelwillend’ staat tegenover het aanpakken van de websites. De partij wil eigenlijk dat reclames voor overspelwebsites stoppen, maar als dat niet lukt wil Van der Staaij op zijn minst dat de spotjes een ‘bijsluiter’ krijgen.

‘Het liefst zien we die reclames helemaal verdwijnen. Maar als niemand dat lef heeft, dan in ieder geval een “bijsluiter”,’ zegt Van der Staaij. Hij vindt het vreemd dat mensen ‘grof geld verdienen met het oproepen tot bedrog van de eigen partner’.

Afkeuren

De SGP stelde eerder al vragen aan het kabinet voor een mogelijk verbod voor reclame van overspel, maar dat leidde niet tot actie. ‘Het afkeuren van vreemdgaan is politiek taboe. Bijna niemand durft daar zijn mond over open te doen.’

Van der Staaij verwijst naar andere reclames, zoals die voor het lenen van geld, die ook een bijsluiter hebben.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.