cultuur

Leon de Winter wil Anne Frank zo authentiek mogelijk neerzetten

Door Nadia Stolk - 03 oktober 2013

Het toneelstuk ANNE over Anne Frank werd geschreven door het echtpaar Leon de Winter en Jessica Durlacher. Samen schrijven was niet altijd gemakkelijk.

Dat meldt Leon de Winter in een gesprek met elsevier.nl.

Schrijfproces

ANNE is de het eerste stuk dat De Winter samen met zijn echtgenote Jessica Durlacher schreef. De Winter noemt de samenwerking met Durlacher een ‘intens schrijfproces’.

Volgens De Winter was niet altijd eenvoudig was om in ‘dezelfde richting’ te denken. Zij moesten rekening houden met elkaars ‘gevoeligheden’ en af en toe ‘leren toe te geven’.

Authentiek

Het toneelstuk moet Anne Frank zo authentiek mogelijk neerzetten. ‘Al op jonge leeftijd was Anne een schrijfster met een scherp oog voor stijl’, zegt De Winter, die deze eigenschap graag wil benadrukken in het stuk. Na het schrijven van haar dagboek heeft Anne veel van haar dagboek aantekeningen herschreven. Haar vermogen om te reflecteren op haar eigen werk hebben De Winter en Durlacher in het stuk gebruikt.

De Winter vond het een zware verantwoordelijkheid en een grote uitdaging: ‘Het is moeilijk om het Amerikaanse toneelstuk The Diary of Anne Frank uit 1955 te evenaren, dat toen al van zeer goede kwaliteit was.’

Dochter

In de media werd gespeculeerd dat de dochter van De Winter, Solomonica (Moon) de Winter, auditie zou doen voor de rol van Anne Frank.

‘Het is een mooi verhaal, maar er klopt helemaal niets van.’ reageert De Winter. ‘Mijn dochter is lezer en schrijver, maar op de ambitie om te acteren heb ik haar nog niet kunnen betrappen.’

Theater

De première van ANNE in april zal plaatshebben in Theater Amsterdam in de Houthavens aan het IJ, dat gelijktijdig zal openen. Het initiatief voor de voorstelling komt van het Anne Frank Fonds in Bazel, opgericht door Otto Frank. Robin de Levita, producent van musical-succes Soldaat van Oranje en CEO van Imagine Nation Kees Abraham zorgen voor de financiering en de bouw van het theater.

Opmerkelijk aan de uitvoering is dat de dromen, ideeën en emoties van Anne tot leven worden gebracht op het toneel. Hierdoor verplaatst het verhaal zich buiten de altijd dominante omgeving, het donkere achterhuis.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.