cultuur

‘NOS biedt 20 miljoen euro voor samenvattingen Eredivisie’

Door Servaas van der Laan - 06 februari 2014

De NOS heeft rond de 20 miljoen euro per jaar geboden voor de samenvattingen van de Eredivisie. Daarmee biedt de omroep zeker het dubbele van wat commerciële partijen SBS en RTL op tafel legden.

Dat schrijft NRC Handelsblad donderdag.

Murdoch

Woensdag was de laatste dag waarop de biedingen op de samenvattingen bij Eredivisie Media & Marketing (EMM) binnen moesten zijn. Dat bedrijf, grotendeels in eigendom van mediamagnaat Rupert Murdoch, beheert de voetbalrechten in ons land. Hij is echter niet geïnteresseerd in de samenvattingen en doet ze van de hand.

Betrokkenen melden aan NRC Handelsblad dat de NOS rond de 20 miljoen euro heeft geboden voor de samenvattingen. SBS en RTL boden onder de 10 miljoen euro omdat met voetbal niet meer dan dat bedrag is terug te verdienen via commercials. Van de reclame-inkomsten gaat bovendien nog 1,5 miljoen euro naar EMM in de vorm van verplichte spotjes rond de samenvattingen.

Oranje

Eerder sleepte de NOS ook de uitzendrechten van de kwalificatieduels van het Nederlandse elftal voor het EK 2016 en het WK 2018 binnen. Ingewijden melden aan elsevier.nl dat ook hier de NOS ‘vele miljoenen’ moet hebben geboden.

De politiek reageert chagrijnig op de sporthonger van de NOS. VVD-Kamerlid Ton Elias vindt het raar dat de NOS zo veel geld uitgeeft aan sport terwijl de rest van Hilversum moet bezuinigen.

NOS-directeur Jan de Jong blijft volhouden dat ook de NOS meebezuinigt en dat er minder aan sport wordt uitgegeven dan voorheen. Maar voetbal vindt De Jong nu eenmaal belangrijk: ‘Alleen met voetbal blijft de publieke omroep echt breed, van iedereen.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.