cultuur

Ruim 5 miljoen Nederlanders keken naar Songfestival

Door Shari Deira - 11 mei 2014

Het Eurovisiesongfestival leefde dankzij het succes van Ilse de Lange en Waylon nog meer dan vorig jaar. Ruim vijf miljoen Nederlanders keken zaterdagavond naar het Songfestival, en naar het optreden van The Common Linnets zelfs 6,2 miljoen.

Dat blijkt zondag uit cijfers van het Stichting Kijkonderzoek. Volgens de AVROTROS liep het aantal kijkcijfers tijdens de eindfase verder op. Ruim 6,5 miljoen Nederlanders zagen hoe De Lange en Waylon de tweede plek binnensleepten.

Finale

Nog nooit eerder deze eeuw keken zoveel Nederlanders naar het Eurovisiesongfestival en het is tot nu toe he best bekeken programma van het jaar, meldt AVROTROS.

Vorig jaar werd het Songfestival ook al goed bekeken, omdat het de eerste keer sinds lange tijd was dat Nederland weer in de finale stond. Ruim 4,8 miljoen Nederlanders stemden toen af op het liedjesfestijn in Malmö.

Toen Anouk zong, keken 5,9 miljoen Nederlanders naar het Songfestival. Denemarken was dat jaar de winnaar. Anouk eindigde met haar ballad Birds op de negende plek.

Ook leuk om te zien, is dat het Songfestival leeft op Twitter.

Blij

Ilse de Lange en Waylon hebben gezegd dat zij ‘super blij’ zijn met de tweede plaats. ‘Wie had dit ooit gedacht?’ zei De Lange kort na afloop tegen de massaal toegestroomde pers. ‘Wij niet.’ Zondagmiddag komen Ilse de Lange en Waylon terug naar Nederland.

De Oostenrijkse Conchita Wurst won zaterdag het Eurovisiesongfestival met het lied Rise Like a Phoenix. Zweden werd derde met het nummer Undo van Sanna Nielsen.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.