cultuur

Gratis krant Spits verdwijnt; Metro mag blijven. Waarom?

Door Anne-Marie Spermon - 14 juli 2014

De Telegraaf Media Groep (TMG) stopt met het uitgeven van de gratis krant Spits. Treinreizigers zullen het vanaf oktober moeten doen met een extra dikke uitgave van tegenhanger Metro.

TMG maakte dit vandaag bekend in een persbericht. Vorig jaar zei de hoofdredacteur van Spits en Metro, Robert van Brandwijk, nog dat er ‘best een toekomst is voor twee gratis kranten in de trein’. Nu blijft Metro toch als laatste gratis krant over. Waarom stopt Spits?

Adverteerders

De uitgever denkt gemakkelijker adverteerders aan te trekken nu Metro wordt uitgebreid met populaire katernen van Spits. TMG, die ook De Telegraaf uitgeeft, zal de oplage van de extra dikke Metro verhogen naar 510.000 exemplaren.

Naar eigen zeggen heeft de TMG dan de twee grootste kranten van Nederland in bezit, wat aantrekkelijk moet zijn voor potentiële adverteerders.

Ingelijfd

Beide gratis kranten bestaan sinds 1999. Metro Holland was de oorspronkelijke uitgever van Metro en sloot een slimme deal met de NS: alle treinreizigers konden hun gratis Metro op NS-stations halen.

TMG besloot toen met Spits de tegenaanval in te zetten en een afspraak te maken met lokale metrobedrijven. Uiteindelijk lijfde het mediaconcern Metro in 2012 in.

Concurrenten

Het bedrijf had daarmee alle gratis kranten in Nederland in handen. Concurrerende gratis kranten DAG en De Pers moesten al eerder opgeven vanwege een teleurstellende positie op de adverteerdersmarkt.

De website van Spits, spitsnieuws.nl, blijft wel gewoon bestaan. Volgens TMG heeft de site een eigen doelgroep, die losstaat van de papieren uitgave.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.