Bram Hahn Premium Corner

Weer gedoe rond overbodig voedsellogo

Door Bram Hahn - 09 april 2019

Welk voedsellogo er ook uit de bus komt, het zal altijd een slap compromis zijn waarmee de consument weinig opschiet, schrijft Bram Hahn.

Supermarkten, voedselproducenten, de overheid, en consumentenorganisaties overleggen al tijden over de introductie van een nieuw voedsellogo. Nu en dan probeert een van die partijen een doorbraak te forceren door openlijk te pleiten voor een van de mogelijke varianten. Zo deed Coca-Cola in februari een poging het voedselstoplicht naar Brits voorbeeld erdoor te drukken.

Nu is het de Consumentenbond die het getalm beu is en openlijk pleit voor de Nutri-Score. Dat is een logo waarvoor Frankrijk, België en Spanje al hebben gekozen. Ook de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) steunt het logo. De Nutri-Score is een schaal die loopt van E (rood) naar A (groen). Hoe groener hoe beter, is de boodschap. Het lijkt qua vormgeving erg op het energielabel, dus het zal door de meeste consumenten ook op die manier worden begrepen.

Maar dat het vertrouwd en simpel oogt, maakt het nog niet ideaal.

Laden…

Onbeperkt Elsevier Weekblad lezen?

Lees elke week meer dan 70 nieuwe premium artikelen al vanaf 7 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Verder lezen?

U hebt momenteel geen geldig abonnement. Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van Elsevier Weekblad lezen? Dat kan al vanaf 7 euro per maand. Bekijk onze abonnementen.

Word abonnee

Er ging iets fout

Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw

Premium Corner

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.