economie

Europese automarkt groeit, maar Nederland blijft achter

Door Thomas Borst - 15 april 2016

De Europese automarkt heeft de ingezette groei in maart doorgezet. Vorige maand werden 1,7 miljoen personenauto’s op kenteken gezet in de Europese Unie. Het aantal verkopen nadert het niveau van maart 2007, voor het uitbreken van de economische crisis: toen werden 1,8 miljoen auto’s verkocht.

Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie European Automobile Manufactures Assocation, die vrijdag cijfers publiceert over de Europese automarkt. In het eerste kwartaal zijn ruim 3,8 miljoen auto’s verkocht in de EU. Dat is 8,2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

In Italië groeide de automarkt in het eerste kwartaal het sterkst met een verkooptoename van 20,8 procent, gevolgd door Frankrijk (8,2 procent). Waar de verkopen in andere Europese landen in het eerste kwartaal stegen, heeft Nederland te maken met een inzinking.

Lees ook De nerds slaan toe op de autosalon in Genèvenerds

De Nederlandse autoverkopen daalden in de eerste drie maanden met 10,2 procent. De afname in Nederland heeft te maken met de bijtellingsregels, in november en december schaften veel consumenten een auto aan om nog te kunnen profiteren van de oude regels.

Oorzaken

De groei van de Europese automarkt heeft onder meer te maken met daling van de brandstofkosten. Volgens economen is de toename van het aantal verkopen een gevolg van het monetaire beleid van de Europese Centrale Bank. President Mario Draghi kondigde in maart aan de rente te verlagen tot het nulpunt. De lage rente werkt stimulerend voor de automarkt.

Volkswagen, dat vorig jaar verzeild raakte in een dieselschandaal, zag het marktaantal teruglopen naar het laagste niveau in de laatste vijf jaar. De Duitse fabrikant blijft marktleider, maar zag de concurrentie opnieuw naderen. Ook bij Peugeot, Citroën en Ford liep het marktaandeel terug. Renault won in maart terrein.

Zelfrijdende auto’s

Terwijl de EU de huidige automarkt ziet groeien, houdt Europese ministers zich bezig met de toekomst van de auto-industrie. Minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) van Infrastructuur en 27 collega’s kwamen donderdag bijeen om afspraken te maken over de zelfrijdende auto. Over drie jaar moet Europa klaar zijn om de robotauto op de weg toe te staan.

Lees ookOnze lucht is superschoon, met dank aan de auto-industrie

Om die ambitie te verwezenlijken, werd donderdag een verklaring ondertekend, waarin de ministers beloven samen te werken om het Europese wegennetwerk, verkeersregels en wetgeving aan te passen aan de zelfrijdende auto.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.