economie

Verliest Apple terrein op de smartphone-markt?

Door Bauke Schram - 28 april 2016

Voor het eerst in 13 jaar daalde de omzet van Apple. Het elektronicabedrijf verkocht in het eerste kwartaal van 2016 minder iPhones, terwijl rivaal Samsung juist een forse stijging in omzet zag over die periode.

Bij Apple is de rek eruit: is iPhone over zijn hoogtepunt heen?

Jarenlang was de iPhone razend populair, maar in januari waarschuwde Apple al dat het de groei niet meer vol kon houden. De aandeelprijs ging hard onderuit, en daalde met meer dan 7 procent. De reden: minder enthousiasme voor de nieuwe telefoons.

Betekent dit dat Apple binnenkort afstand moet nemen van zijn koppositie in de smartphone-markt?

Portfolio

Concurrent Samsung maar ook HTC en Sony maken het Apple CEO Tim Cook erg lastig. Hoewel Samsung en Apple een gevarieerd portfolio hebben, spelen de bedrijven in op de gigantische vraag naar smartphones. En de vraag naar iPhones neemt langzaam af, wat een groot probleem voor het bedrijf kan vormen.

Als reactie op de verminderde populariteit van de iPhone, beloofde Apple goedkopere smartphone modellen op de markt te brengen. Maar de tech-reus loopt daarmee achter op andere smartphoneverkopers. Zeker Samsung brengt al jarenlang beter betaalbare modellen op de markt.

Het Zuid-Koreaanse bedrijf zorgt nu voor hogere kwaliteit van de Galaxy S modellen, terwijl andere varianten goedkoop en gebruiksvriendelijk zijn. Samsung wordt ook geholpen door het feit dat zijn telefoons een Android systeem worden verkocht.

Vernieuwing

Daarbij werkt Samsung beter aan vernieuwingen. Apple staat bekend om het mysterie rond de aanloop naar de onthulling van nieuwe iPhones, iPads en andere gadgets, maar klanten lijken dat nu een beetje beu te zijn. Ze willen nieuwe software en nieuwe mogelijkheden. In maart kwam de razend populaire Samsung Galaxy S7 uit, terwijl Apple voor het laatst in 2014 een nieuw model op de markt bracht.

Het blijft ook de vraag of de nieuwe iPhone 7 voor de verwachte boost in omzet kan zorgen. Volgens Apple-specialist Ming-Chi Kuo heeft het nieuwe model, dat naar verwachting in oktober gekocht kan worden, ‘weinig aantrekkelijke eigenschappen voor de consument’.

2016-02-22 08:32:47 epa05175905 Visitors to the Mobile World Congress take a close look at the Galaxy S7, the new flagship smartphone from South Korean tech leader Samsung Electronics, in Barcelona, Spain, 22 February 2016. The new device was uncloaked a day earlier at the 'Unpacked' event, where the company also introduced the Galaxy S7 Edge and a virtual reality camera. EPA/YONHAP EPA/YONHAP SOUTH KOREA OUTOver de Samsung Galaxy S7: mobiel die altijd aan staat

Samsung profiteert juist van de dip in het aantal verkochte iPhones, en ook Sony kwam met goede resultaten na het eerste kwartaal. Toch is het niet allemaal positief nieuws voor de smartphone-markt.

Volgens marktonderzoeker Strategy Analytics ging de verkoop van Smartphones wereldwijd 3 procent achteruit in de eerste drie maanden van 2016 vergeleken met het jaar daarvoor. Vooral Apple ging inderdaad onderuit.

Kansen

Toch hoeven investeerders en bedrijven zich nog geen zorgen te maken. Ontwikkelingen als Virtual Reality en de nog steeds groeiende populariteit van apps en online media bieden vooralsnog nieuwe kansen voor de smartphone-markt.

Wel is het duidelijk dat Apple het echt moeilijker gaat krijgen, voor het eerst sinds de launch van de eerste iPhone in 2007.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.