economie

Nieuw logo, minder personeel: zo wil Blokker concurreren

Door Emile Kossen - 15 april 2016

De oer-Hollandse winkelketen Blokker voert een ingrijpende nieuwe reorganisatie door. 390 banen komen te vervallen, terwijl er juist flink wordt geïnvesteerd in een metamorfose voor een groot deel van de 600 filialen.

De bekende oranje letters op de gevel zullen worden aangepast, en ook de binnenkant van de winkels moet anders. Blokker moet vooral moderner worden, zegt topman Rob Heesen vrijdag. De indeling van winkels gaat op de schop, Blokker komt met een eigen huismerk voor beddengoed en handdoeken en de webshop wordt vernieuwd.

2015: het jaar van de failliete winkelketens

De grootste ingreep vindt plaats in het personeelsbestand. Blokker schrapt weer 390 banen, nadat er vorig jaar ook al bijna 400 banen kwamen te vervallen. Vooral in de rustige uren moeten minder werknemers in de winkels worden ingezet.

Val van V&D biedt kansen
Heesen zegt dat de ingrepen in 2015 ‘niet ingrijpend genoeg’ waren. ‘De resultaten moeten beter en de kosten lager.’ Er werken momenteel 7.000 mensen bij Blokker, die vrijdagochtend werden ingelicht over de ontslagronde.

Blokker heeft al tijden last van een dalende omzet, onder meer door felle concurrentie van budgetketens als Action. Dat bedrijf meldde donderdag juist zeer goede jaarcijfers.

Lees ook: Consument moet geen krokodillentranen huilen om einde V&D

Volgens retaildeskundige Cor Molenaar betekent de nieuwe bezuinigingsronde niet het begin van het einde voor het oer-Hollandse Blokker. Vooral door het wegvallen van V&D is er juist veel te winnen in het middensegment, maar er moet wel snel worden gehandeld, aldus Molenaar.

In 2014 raakte het moederbedrijf Blokker Holding – ook eigenaar van ketens als Xenos en Big Bazar – voor het eerst in de geschiedenis in de rode cijfers. Ook dit jaar zal het bedrijf verlies lijden, voorspelde de topman van Blokker Holding eerder al.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.