economie

Wat KLM kan verwachten van nieuwe topman Janaillac

Door Bauke Schram - 02 mei 2016

Jean-Marc Janaillac is benoemd tot de nieuwe topman van Air France-KLM. De 63-jarige Fransman zal het omstreden bedrijf flink aanpakken. Naar verwachting zal KLM opnieuw gaan snijden in salarissen en mogelijk het personeelsbestand.

Janaillac was sinds 2013 de directeur van het Franse staatsvervoersbedrijf Transdev, het moederbedrijf van onder meer Connexxion. De Fransman heeft flink ingegrepen bij Transdev, dat voortkwam uit een rampzalige fusie tussen een Frans staatsbedrijf en een particuliere firma.

Kosten omlaag

Air France-KLM maakt al jaren verlies en afgelopen jaar zag het bedrijf de resultaten enkel verslechteren. De personeelskosten liggen tot 35 procent hoger dan bij concurrenten.

Het is dan ook niet voor niets dat Air France-KLM koos voor de bestuurder, die niet alleen ervaring heeft met het reorganiseren van bedrijven die in de problemen zitten, maar ook goed bevriend is met de Franse president François Hollande.

De directie van Air France-KLM zegt voor Janaillac als opvolger van de huidige directeur Alexandre de Juniac te hebben gekozen omdat hij onder meer ‘goed in staat is het gesprek aan te gaan met werknemers’. Juniac vertrekt eind juli als topman van de luchtvaartmaatschappij.

Ron-Kosterman-76x76Ron Kosterman: Hoe lang houdt verbond tussen KLM en Air France nog stand?

Als het geplaagde Air France-KLM weer een sterke positie in de markt wil behalen, zullen de kosten flink omlaag moeten. Onder Janaillac zal het bedrijf doorgaan met bezuinigen. Volgens De Telegraaf is KLM in Nederland van plan salarissen fors te verlagen, in een reorganisatie die gevolgen kan hebben voor 15.000 werknemers.

Als de plannen doorgaan, krijgt het grondpersoneel tot 2018 geen salarisverhoging, en zullen werknemers vrije dagen en extra vergoedingen in moeten leveren. Ook zullen zzp’ers worden ingezet om 3,000 man bagagepersoneel te vervangen, beweert de krant.

Langdurig conflict

Janaillac zal hoe dan ook een oplossing moeten vinden voor het langdurige conflict van het bedrijf met de piloten van Air France. Sinds 2014 staken de piloten regelmatig omdat ze het niet eens zijn met bezuinigingsmaatregelen, waardoor veel personeelsleden werden ontslagen en de resterende piloten meer vlieguren moeten maken.

Het conflict kwam in oktober 2015 tot een hoogtepunt, toen stakende piloten het bestuursgebouw van Air France bestormden. De werknemers gingen meerdere directieleden te lijf, die uiteindelijk onder politiebegeleiding en met gescheurde kleding het pand verlieten.

Protest

De ‘bezuinigingsdrift’ zou ervoor moeten zorgen dat Air France-KLM per jaar 1,5 procent aan kosten kan besparen. Janaillac werd dan ook benoemd onder luid protest. De Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) noemde het een ‘politieke benoeming’.

‘Wij zijn van mening dat we iemand nodig hebben die de luchtvaart van binnen en van buiten kent,’ zei VNC voorzitter Annette Groeneveld tegen BNR. ‘We maken ons ernstig zorgen of dit wel goed komt.’

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.