economie

Waarom Toyota 4,3 miljoen auto’s terugroept

Door Bauke Schram - 29 juni 2016

Toyota roept in Nederland tientallen auto’s terug naar de dealer vanwege mogelijke problemen met de gordijnairbag en koolstoffilters. Dat meldt het Japanse autoconcern op maandag.

Het gaat om onder meer 17.000 Prius- en Lexus-auto’s uit de bouwjaren 2008 tot 2012, waarbij de airbags niet goed werken. Welke modellen problemen hebben met de koolstoffilters is nog onduidelijk.

Hybride

2690286-1Auto’s verworden tot smartphones op wielen. Hoe digitaal kan een wagen zijn?

In totaal worden naar verwachting meer dan 4 miljoen auto’s teruggeroepen. In de opblaasinrichting van de airbags in vooral hybride-modellen zit mogelijk een scheur. Het is de zoveelste terugroepactie van Toyota, die al jaren met defecte of incomplete onderdelen van verschillende auto’s kampt.

Toyota heeft veel problemen gehad met de airbags van het Japanse bedrijf Takata. Verschillende automakers hebben de afgelopen jaren miljoenen wagens teruggeroepen door defecte airbags die door Takata zijn gemaakt.

Minder dan een maand na een van de grootste wereldwijde terugroepacties heeft Toyota dus weer problemen. In mei kwam aan het licht dat in totaal zo’n 70 miljoen auto’s met Takata-airbags geretourneerd moesten worden naar de dealer. Toen ging het om mogelijke problemen met de airbags aan de passagierszijde van de auto. Honda was het grootste slachtoffer: het autoconcern moest zo’n 10 miljoen wagens terugroepen. Ook Toyota, Ford, Mazda, BMW en Audi hadden de airbags geïnstalleerd in verschillende modellen.

Defecte Airbags

Takata heeft een marktaandeel van ongeveer 20 procent en vooral Aziatische autoconcerns hebben last gehad van de defecte airbags. Volgens Amerikaanse media wist Takata al jaren dat er veel mis gaat bij het maken van airbags. De problemen bij de airbag-fabrikant zijn volgens Reuters zelfs nog veel erger dan verwacht.

In Nederland worden bijna 60.000 Toyota-auto’s teruggeroepen. De totale kosten van de terugroepactie zijn nog onbekend.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.