economie

Wat LinkedIn en Microsoft voor elkaar kunnen betekenen

Door Bauke Schram - 14 juni 2016

Microsoft kondigde op maandag een van de grootste techdeals aller tijden aan: het concern gaat LinkedIn overnemen. Het bedrijf betaalt 23,3 miljard euro voor het sociale netwerk. Is LinkedIn het waard? En wat zijn de mogelijkheden voor de bedrijven?

linkedin-1200x715Microsoft koopt LinkedIn voor 23,3 miljard euro: wat u moet weten over de deal

Verrassend was de overname niet maar de deal is wel bijzonder. Het geldbedrag is hoger dan wat Facebook betaalde voor WhatsApp in 2014. Volgens Business Insider is de overname zelfs een van de drie grootste deals tussen techbedrijven.

Inzicht

Een forse investering dus, door Microsoft. Het wil vooral profiteren van de informatie die gebruikers verstrekken aan LinkedIn voor hun persoonlijke profiel. De nieuwe missie van Microsoft draait namelijk om het gebruik van verschillende Microsoft-toestellen: mobiel, laptops en tablets. Met LinkedIn hoopt het meer inzicht te krijgen in de projecten waar gebruikers aan werken, en met welke apps op welk toestel dat wordt gedaan.

Met aan het sociale netwerk verbonden Microsoft-apps en -programma’s hoopt het bedrijf ook op frequenter gebruik van LinkedIn. Een van de problemen waar het professionele netwerk tegenaan loopt, is dat veel gebruikers niet vaak inloggen en alleen gebruik maken van LinkedIn als zij het nodig achten hun CV te vernieuwen of de aandacht te trekken van werknemers.

1763907-1Hoe sociale media geld verdienen zonder winstgevend te zijn

Daarnaast zal Microsoft ook informatie geven aan LinkedIn. Het sociale netwerk hoopt vooral de newsfeed aantrekkelijker te maken met behulp van data over projecten waar gebruikers aan werken in Office apps.

Afnemende groei

Maar heeft Microsoft wel wat aan LinkedIn, buiten de mogelijkheid om informatie uit te wisselen en gebruikerservaring te optimaliseren? Het lijkt nogal een forse investering voor een netwerk met een sterk afnemende groei. LinkedIn liep net als andere sociale netwerken de afgelopen maanden een flinke klap op. Daarnaast kampte het bedrijf de laatste jaren met grote advertentieproblemen. Advertentie-inkomsten maakten een relatief klein deel uit van de totale omzet, ondanks LinkedIns relatief grote gebruikersbestand.

Toch kan de samenwerking tussen de twee techreuzen veel moois brengen voor beide bedrijven. Hoewel Microsoft een geschiedenis van rampzalige overnames kent, zal het inderdaad van de data waar LinkedIn over beschikt profiteren, mits het daar slim gebruik van maakt.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.