economie

Wordt alcoholvrij bier het nieuwe speciaalbier?

Door Ariana Manduzai - 13 juli 2016

Het bestaat al sinds de jaren ’80, maar alcoholvrij bier is aan een onverwachte opmars bezig. Zelfs de grootste bierbrouwerijketen ter wereld ziet mogelijkheden, vooral omdat mensen steeds gezonder willen leven.

In Nederland is de verkoop van alcoholvrij bier in 2015 met 27 procent gestegen, Nederlanders dronken er bijna 33 miljoen liter van.

Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers licht toe: ‘Je ziet een sterk veranderend consumptiepatroon bij de bierdrinkers. De alcoholvrije bieren en biermixen, die in steeds meer smaken worden aangeboden, worden nu definitief omarmd.’

Het doel: alcoholvrij bier hip maken

Alcoholvrij bier was bij z’n introductie op de markt in de jaren 80 vooral gericht op zwangere vrouwen en automobilisten. Charles Nouwen, directeur van het Belgisch-Braziliaanse AB InBev, hoopt alcoholvrij bier ‘hip’ te kunnen maken.

Nouwen zegt tegen persbureau Reuters dat mensen bewuster zijn geworden van hun gezondheid en dranken zoeken die laag zijn in calorieën als alternatief voor frisdrank. De gezondheidsbewuste consument ‘wil hip lijken door dat te drinken in hun alledaagse leven met vrienden’.

Grote concurrentiestrijd om lucratieve markt

AB InBev, de grootste bierbrouwerijketen ter wereld, streeft ernaar om in 2025, de verkoop van alcoholvrij bier met 20 procent te verhogen. Daarbij claimen ze een product te hebben gemaakt dat vrijwel identiek smaakt aan een reguliere Budweiser.

De Deense bierbrouwerij Carlsberg ziet ook het nut van alcoholvrij bier in. Directeur Cees ’t Hart heeft in maart gezegd de marktleider te willen worden in de alcoholvrije markt, waarmee hij de groei in die markt onderstreept.

Cabaretier Youp van ’t Hek maakt gehakt van alcoholvrij bier: 


Hoewel de verkoop van alcoholvrij bier snel stijgt, is speciaalbier – met een gemiddeld alcoholpercentage van rond de 9 procent – nog steeds de overheersende trend. Vooral bier uit lokale brouwerijen is geliefd.

Speciaalbier andere groeimarkt

De overname van Palm door Bavaria, met de insteek om zich meer op speciaalbier te focussen, maakt dat tot een zeer drukke markt. De grootste brouwerijketen ter wereld lijkt de concurrentie met lokale speciaalbierbrouwers niet aan te willen gaan, door zich nu op alcoholvrij bier te richten.

BiergigantAB InBev, waar merken als Corona, Hoegaarden, Leffe en Budweiser onder vallen, staat op het punt om het Zuid-Afrikaanse SAB Miller, waar onder meer Grolsch onder valt, over te nemen. AB InBev zal dan zo’n 30 procent van het bier wereldwijd produceren.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.