economie

Omzet Heineken groeit, toch ‘teleurstellend’ kwartaal

Door Ariana Manduzai - 01 augustus 2016

Het afgelopen half jaar is de omzet van bierbrouwerij Heineken met 2 procent gestegen, wat neerkomt op zo’n 10 miljard euro. Behalve in Europa, zijn ook de verkopen in opkomende markten zoals Vietnam en Mexico gestegen. Toch was Heineken donderdagochtend de grootste daler op de beurs.

Het bedrijf heeft namelijk ook te maken met een reeks uitdagingen op de internationale markt. Door de verhoogde dreigingen en politieke spanningen in Egypte is het toerisme daar ingestort, wat de bierverkoop in het land heeft gedrukt. In Nigeria en Rusland is de economie, onder meer door de lage olieprijs, verslechterd.

2015-08-13 15:40:55 Leiden - Een vrachtauto  van Heineken bier rijdt door het Hollands landschap. ANP COPYRIGHT KOEN SUYKHeinekens risicovolle strategie begint vruchten af te werpen

In het geval van Rusland komen daar bovenop nog de internationaal opgelegde economische sancties. Die hebben ook een negatieve invloed gehad op de bierverkoop van de Amsterdamse brouwerij.

Duurdere euro en problemen op afzetmarkten

In het eerste kwartaal van dit jaar was de groei sterker dan in het tweede kwartaal, toch is de netto winst dit jaar gehalveerd. Deze bedraagt 586 miljoen euro, in tegenstelling tot 1,1 miljard van vorig jaar. Dit heeft vooral te maken met een duurdere euro en de ongunstige situatie op verscheidene internationale afzetmarkten voor bier. Beleggers zijn ‘teleurgesteld’ in de groei van Heineken.

Ondanks de gehalveerde winst, noemt Heineken-topman Jean-François Boxmeer het een ‘solide tweede kwartaal’ en verwacht verdere groei. Al eerder dit jaar zei Boxmeer zich geen zorgen te maken tussen een fusie van Belgische bierreuzen AB InBev en SAB miller. De fusie zou voor een sterke concentratie in de bierindustrie zorgen maar zou geen bedreiging vormen omdat ‘de bier business een lokaal gevecht is en in lokale markten zal de situatie niet veranderen’.

 

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.