economie

Stiptheidacties FNV zaterdag ‘duperen KLM-reiziger’

Door Elif Isitman - 20 augustus 2016

Opnieuw voert vakbond FNV zaterdag actie op Schiphol. Omdat de rechter de KLM vorige week verbood het werk neer te leggen, houdt de bond nu stiptheidsacties.

Het stakingsverbod geldt tot 4 september, maar FNV is nu toch op Schiphol aanwezig in de vorm van stiptheidsacties. Dinsdag dient een hoger beroep over het stakingsverbod.

Strikte naleving van de regeltjes

Werknemers zouden zaterdag worden opgeroepen zich strikt aan de regels te houden. ‘Werknemers zijn door de hoge werkdruk niet in staat om zich aan de regels te houden als ze klanten ook nog goed willen bedienen,’ zegt Leen van der List, projectleider FNV Luchtvaart, tegen NOS.

FNV roept werknemers daarom op om bijvoorbeeld de snelheidsregels strikt in acht te nemen, en te weigeren om te zware koffers nog te tillen.

De reiziger wordt hier opnieuw het slachtoffer van. Reisorganisaties en collega-vakbonden veroordeelden de stiptheidsacties bij KLM. ‘De vakantiegangers en andere reizigers zijn de dupe, daar worden wij helemaal niet blij van,’ zegt directeur Frank Oostdam van reisorganisatie ANVR zaterdag tegen De Telegraaf.

Volgens de FNV worden de acties gehouden in een ‘tijdsblok waarin de drukte meevalt’. Ook zouden de acties volgens de vakbond niet zorgen voor veiligheidsrisico’s op het vliegveld. Reizigers hebben in verband met terreurdreiging ook al geruime tijd te kampen met striktere veiligheidscontroles op Schiphol.

Conflict over arbeidsvoorwaarden

FNV ligt al een tijd in de clinch met KLM over de arbeidsvoorwaarden voor het grondpersoneel. Nu het weer de goede kant op gaat met KLM, keert het grondpersoneel zich tegen verdere bezuinigingen. Gesteund door vakbond FNV, eisen de werknemers 1 procent loonsverhoging, met een minimum van 75 euro bruto per maand, meer vaste contracten voor uitzendkrachten en geen verslechtering van vakantie- en seniorendagen.

Vorige week sloeg de bond een uitnodiging van KLM om over de cao te praten nog af. Volgens de FNV heeft zo’n gesprek alleen zin als de airline bereid is om met ‘betere voorstellen’ te komen.

KLM weigert terug te komen op voorgestelde besparingsmaatregelen maar staat wel open voor onderhandelingen. In het eerste halfjaar van 2016 maakte Air France-KLM 109 miljoen euro verlies.

In een reactie tegen elsevier.nl zei KLM-woordvoerder Manel Vrijenhoek eerder dat om te kunnen investeren, groeien en werkgelegenheid en toekomstperspectief te behouden, zou het noodzakelijk zijn dat KLM haar kosten conform de afgesproken targets verlaagt door productiviteit te verhogen. Deze bezuinigingen zijn onderdeel van een groter bezuinigingsplan van Air France-KLM, dat tot 2020 loopt.

 

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.